Innovatie nieuws

Lees over innovaties binnen de schoonmaakbranche. Welke ontwikkelingen zijn er? Wat zijn de laatste productinnovaties?

Gun schoonmaak aan sociale, innovatieve bedrijven

Tweederde ondernemers: innovatie belangrijkste uitdaging

Gun schoonmaak aan sociale, innovatieve bedrijven

Het schoonmaken van het gemeentehuis of de bouw van openbare zwembaden en wegen, zou door de overheid gegund moeten worden aan groene, innovatieve en sociale bedrijven. De Europese Commissie roept de EU-landen op niet alleen naar de beste prijs te kijken bij overheidsopdrachten. Van bushokje, school tot ziekenhuis, “het zijn dingen waar elke burger in het leven mee te maken heeft”, zegt vicevoorzitter Jyrki Katainen.

In Straatsburg gaf de Fin een voorbeeld van hoe dat kan. “Het Nederlandse leger had een inschrijving op uniformen. Een van de eisen was dat ze van gerecycled materiaal moesten zijn. Deze opdracht draagt zo bij aan de kringloopeconomie.”

Procedures digitaliseren

De lidstaten zouden het ook gemakkelijker moeten maken voor bedrijven om opdrachten te vinden, onder meer door alle procedures te digitaliseren. Zelf gaat de commissie een dienst oprichten waar bedrijven terechtkunnen met praktische en juridische vragen over projecten met een waarde boven 250 miljoen euro. Voor hele grote projecten van meer dan 500 miljoen euro kan de commissie op verzoek het volledige plan doorlichten.

Tweederde ondernemers: innovatie belangrijkste uitdaging

Tweederde van de ondernemers en managers in Nederland zien innovatie en productontwikkeling als veruit de belangrijkste uitdaging voor de komende tijd. In de helft van de gevallen, als tweede speerpunt, zijn ze van mening dat het opleiden van het personeel om veranderingen het hoofd te bieden, op het prioriteitenlijstje thuishoort.

Het aangaan van samenwerkingsverbanden completeert de top drie als belangrijke stappen die gezet moeten worden. Dit blijkt uit de FIT Business Monitor, een gezamenlijk jaarlijks onderzoek van Finext, Improved Corporate Finance en The Review Group onder 3.000 ondernemers en managers die werkzaam zijn in verschillende branches. Voor het realiseren van de juiste verandering geeft 55 procent van de ondernemers aan dat het businessplan voor dit jaar veel vernieuwing en uitdagingen bevatten ten opzichte van het plan van vorig jaar. Om tunnelvisie te voorkomen heeft één op de vijf een externe adviseur ingeschakeld om mee te kijken. Opmerkelijk is dat 9 procent van de ondernemers en managers nog steeds zonder plan werkt en dat slechts 8 procent het plan in enige vorm bij zijn klanten heeft getoetst.

Helft ondernemers wil investeren in personeel

Een klein deel van de respondenten toetst het businessplan dus bij de klant terwijl 63 procent van plan is om de klant nadrukkelijk te betrekken bij productontwikkeling. Goed teken is dat de helft van de ondernemers het investeren in personeel tot speerpunt heeft benoemd. Hierbij moet gedacht worden aan opleidingen, maar ook aan vaardigheden als het maken van goede plannen en het analyseren van data. Een op de tien respondenten geeft aan het bedrijf te willen verkopen. In het onderzoek is ook gevraagd naar welke thema’s men bezighoudt. Belangrijkste ontwikkelingen die genoemd zijn: duurzame economie (37%) en digitalisering/robotisering (35%). De wet DBA is slechts voor 16% een dossier waar men wakker van ligt en slechts 7% heeft kopzorgen bij het presidentschap van Donald Trump.

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies.