Nieuws

Nieuwsitems (klik op de link om naar het artikel te gaan)

- Initial en Hago Rail Services pakken Golden Service Awards Innovatie en MVO
- Inschrijving Golden Service Awards mvo en innovatie geopend
- Khadija Rifi en Danny Jalhay Schoonmaker van het Jaar 2016
- 10 toppers naar finale Schoonmaker van het Jaar 2016
- 20 schoonmaaktoppers naar halve finale Schoonmaker van het Jaar 2016
- 5 genomineerden voor Golden Service Award mvo bekend
- Twee nieuwe leden jury Golden Service Awards
- Hydrowashr wint Golden Service Award voor Innovatie
- 5 genomineerden voor Golden Service Award Innovatie bekend
- 20 innovaties dingen mee naar Innovatie Award
- Woon GSA Innovatie bij: 5 innovatiecases, 2 topsprekers
- Wie wint de Golden Service Award Innovatie 2016?
- Bescheidenheid troef tijdens uitreiking Schoonmaker van het Jaar  
- Schuldhulpverlening wint Golden Service Award voor MVO
- Vernevelen probioticum wint Golden Service Award voor Innovatie


Initial en Hago Rail Services pakken Golden Service Awards

Hago Rail Services en Initial zijn donderdag 22 juni in het Miele Experience Center in Vianen de winnaars geworden van de Golden Service Awards voor respectievelijk innovatie en mvo. Tachtig aanwezigen kregen energie van de 10 genomineerde cases die zich er presenteerden.

Maar eerst was het de beurt aan onderzoeker Jorcho van Vlijmen om over zijn onderzoek ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’ te vertellen. Hij interviewde voor zijn proefschrift schoonmakers en deed zelf de basisopleiding schoonmaak. “Schoonmakers worden soms letterlijk niet gezien. Ik kijk als schoonmaker jou aan, maar je ziet mij niet terug.” Schoonmaak wordt gepercipieerd als dirty work. “Werk dat we zelf niet willen doen en daarom maar op afstand zetten. We besteden het uit. Waarmee we de schoonmaker zelf ook op afstand zetten.” Dat staat in contrast met de schoonmaker die zeer betrokken is bij zijn werk. “Schoonmakers identificeren zich met het object waar ze werken. Als ik er niet ben, dan wordt de schoonmaak niet goed gedaan. En als de schoonmaak niet goed wordt gedaan, kunnen eindgebruikers in kantoren niet goed werken. Ze ontlenen er identiteit aan.”

Welzijn van de schoonmaker
Dat staat weer haaks op de eindgebruiker die te weinig met schoonmaak van doen wil hebben. Spreekstalmeester Chiara van Bergen wilde dan ook weten of Van Vlijmen een tip kon geven. Hoe om te gaan met die eindgebruiker? “Als schoonmaakbedrijf zou je samen met je schoonmaker in elk geval in een ronde met de eindgebruikers kennis moeten maken, zodat de schoonmaker uit de anonimiteit komt. Daarnaast zul je als schoonmaakbedrijf over de schoonmaak moeten communiceren naar de eindgebruiker. Kortom, zie de eindgebruiker als een wezenlijke factor voor het welzijn van je schoonmaakmedewerker.”

Alle genomineerden voor de innovatie-award.

Waar wel en waar niet schoongemaakt?
Van Bergen riep de eerste vijf cases in innovatie op zich te presenteren. Als eerste was aan de beurt CSU met het project BeSense dat ze samen met bouwbedrijf Heijmans oppakken. Daarbij worden sensoren ingezet (bij onder andere Aegon) om te bepalen waar wel en niet hoeft te worden schoongemaakt. Dolmans Calamiteiten Diensten kwam met RZ-Ecoseal: een laagje aangebracht in bestaande vetkanalen van horecakeukens waardoor deze zeer gemakkelijk met water en zeep gereinigd kunnen worden. Brand komt regelmatig voor in horecakeukens. Dus heeft deze vinding waardoor je de vetkanalen wel kunt reinigen veel potentie.

Schoonmaken met gestabiliseerd ozonwater
Als derde kwam het schoonmaken met gestabiliseerd ozonwater (ingediend door EW Facility Services) naar voren. De schoonmakers van Hago Rail Services demonstreerden een multitool om afvalbakken in treinen toch goed te legen, zonder dat de schoonmakers daarvoor met hun handen in de bak hoeven. “Dat scheelt enorm in het aantal prikincidenten.” Als laatste innovatiecase liet Ad Huizenga van Makita de snoerloze, accugedreven rugstofzuiger zien. “We zijn erin geslaagd een ruggedragen stofzuiger op accu’s te ontwikkelen die alle vooroordelen die er zijn, wegneemt.”

Cradle to cradle-afvalzakken
Na de hapjes, passeerden vijf inspirerende mvo-cases de revue. Erno Keizer deed een moreel appel om toch vooral cradle to cradle-afvalzakken te gebruiken. “Dimensio is de eerste leverancier ter wereld die cradle to cradle gecertificeerde afvalzakken produceert en levert.” Tweede kandidaat was Hago Airport Services. Op Schiphol worden petflessen ingezameld om daarmee grondstoffen te maken voor 3D-printers. Mensen die tijdelijk niet in staat zijn hun werkzaamheden uit te voeren, kunnen wel aan de slag bij dit project. Als derde liet Frank Dobbelsteijn van Returnity de mogelijkheden van het recyclen van afvalstromen uit kantoren zien. “Uw koffiebeker kan later uw schrijfblok zijn. We nemen het hele bestaande afvalmanagement over en zetten het om naar een circulaire grondstofketen.”

Waterbesparing: wassen zonder water
Als vierde presenteerde onder andere Camiel Wouters van Initial wassen zonder water. “Door ingebruikname van geavanceerde filtertechnieken en recuperatiesystemen hebben we bij de processing plant het hergebruik van proceswater geoptimaliseerd. De volledige waterbesparing hebben we, in partnership met MadeBlue, gedoneerd als schoon drinkwater aan ontwikkelingslanden.” Maar liefst 20.300.000 liter was al bespaard. Als laatste directeur Tim de Jong van SMB Willems over het project kansen die tellen. Daarbij geven het schoonmaakbedrijf en het werkbedrijf van de gemeente Nijmegen kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “En daarbij begeleiden reguliere medewerkers mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in een verhouding van 1 op 2.”

Jury hakt knopen door
Er volgde weer een hapje en drankje in de prachtige omgeving van het Miele Experience Center waar alles schoonmaak ademt. Van de grote stofzuiger tot aan een kunstig uit elkaar gehaalde wasmachine… De pauze gaf de jury de tijd twee zeer moeilijke knopen door te haken. Juryvoorzitter Marjolijn Hoogendam hield de aanwezigen vervolgens niet langer in spanning. Ze vertelde waar de jury vooral op had gelet en wat de doorslag had gegeven. “Samenwerking in de keten. Het moeten lichtende voorbeelden voor de branche zijn. Het moet toepasbaar zijn voor een grotere groep en voor meerdere organisaties. Kortom, het moet een aantrekkelijk voorbeeld zijn om te adopteren.” Hoogendam verwees bij het aankondigen van de winnaar naar het verhaal van Van Vlijmen. “De winnaar sluit aan bij wat hij heeft verteld. Hago Rail Services heeft met zijn multitool een innovatie voor en door de schoonmakers laten zien.” Een gejuich uit het Hago Rail Services-kamp steeg op en schoonmakers Hakim en Maikel namen de trofee in ontvangst. Alle genomineerden kregen een oorkonde.

De genomineerden van de mvo-award.

Balans tussen ecologie, het sociale en ondernemerschap

Hoogendam ging verder met mvo. Daar wilde de jury, zoals in de criteria vermeld, vooral de balans tussen ecologie, het sociale en het ondernemende aspect terugzien. “We merken dat het onderwerp steeds sterker is geworden de afgelopen jaren, met als gevolg betere cases. De winnaar wist ons te overtuigen omdat die drie pijlers goed zijn ingezet. Daarnaast vonden we het knap en bijzonder dat je op basis van je eigen geloof dat het beter kan, processen op orde kan krijgen en kan besparen. Deze case laat minder inzet van energie, minder verbruik van water en ook nog inzet van de mens zien.” Inital werd naar voren geroepen en Camiel Wouters nam samen met twee collega’s de plexiglas award in ontvangst. Daarmee kwam een inspirerende bijeenkomst bijna tot een einde.

Kracht in schoonmaak en hygiëne
Maar niet voordat twee winnaars hun contactgegevens hadden uitgewisseld. Initial wil namelijk graag de multitool van Hago Rail Services gebruiken om hygiëneboxen te legen. Wouters: “Ook bij het legen van die boxen hebben we te maken met veel prikincidenten.” Vervolgens werd ter plaatse nog eens de link gelegd met Hago Airport Services die de multitool met hun 3D-printers kunnen fabriceren. De uitleg van het gebruik van de multitool gaat komen van de treinschoonmakers Hakim en Maikel die de case presenteerden. Innovatie door te delen in optima forma. Het ontstond onder de ogen van de aanwezigen die tot slot een drankje namen. “Het is prachtig om te zien welke kracht er in de schoonmaak en hygiëne zit”, aldus Hoogendam. “We mogen als branche trots zijn.”


Inschrijving Golden Service Awards mvo en innovatie geopend

Het is weer mogelijk om mee te dingen naar deze bijzondere erkenningen in de schoonmaakbranche. Stuur uw case voor de mvo-award of innovatie-award in. Een deskundige jury beoordeelt alle ingezonden cases op basis van de gestelde criteria per award.
Op 22 juni 2017 worden de 10 cases (2x5) gepresenteerd tegenover de jury en alle andere aanwezigen. Wilt u hier ook bij zijn? Schrijf u hier eenvoudig in.


 

Khadija Rifi en Danny Jalhay Schoonmaker van het Jaar 2016

Khadija Rifi uit Brussel (van EW Facility Services) en Danny Jalhay uit Maastricht (van Hago Rail Services) zijn donderdag 1 december Schoonmaker van het Jaar 2016 voor respectievelijk België en Nederland geworden.

De jury koos hen op basis van criteria zoals inzet, betrokkenheid en motivatie. Ook andere vaardigheden en de relatie en communicatie met opdrachtgever, leidinggevenden en het eigen team speelden een belangrijke rol. De bekroning van Khadija en Danny vond plaats in kasteel Henkenshage in Sint-Oedenrode. Daar waren vijf kandidaten uit België en vijf kandidaten uit Nederland met aanhang, jury en overige belangstellenden bijeen voor een feestelijke avond die het belang van schoonmaak en de schoonmakers nog maar eens benadrukte.


Danny Jalhay uit Maastricht (van Hago Rail Services) en Khadija Rifi uit Brussel (van EW Facility Services)

Zonder schoonmakers staan België en Nederland stil

Zo hield Piet Adema, voorzitter van de Nederlandse werkgeversorganisatie in de schoonmaak OSB, de toehoorders voor dat de tien finalisten staan voor de ruim 125.000 schoonmakers in het land. “Schoonmakers staan vandaag in het zonnetje. Zij zijn onze helden die ervoor zorgen dat Nederland draait. Zonder hen worden er geen smartphones gemaakt en staat zelfs het transport stil. Het is goed dat te beseffen. Zonder schoonmaak draaien België en Nederland niet.”

Toast op alle schoonmakers van Nederland

Die boodschap ging er goed in bij de pakweg 130 aanwezigen. Spreekstalmeester Frans Miggelbrink en Adema brachten vervolgens een toast uit. “Op de finalisten. Ongeacht wie er wint, jullie zijn allemaal winnaars. En op alle schoonmakers in Nederland.” Jurylid David de Mol vertelde vervolgens iets over hoe de verkiezing tot stand komt. “Op basis van de criteria maken we een eerste schifting, waarna 10 kandidaten uit België en 10 kandidaten uit Nederland door onze juryleden worden bezocht. Uiteindelijk komen we zo tot de 10 finalisten die hier vandaag staan. Wat ons betreft is het belangrijk dat schoonmaak en schoonmakers meer uitstraling krijgen. Zonder schoonmaak kun je niets doen als organisatie. Het feit dat we dat hier samen met opdrachtgevers, leidinggevenden, sponsoren, ambassadeurs en andere belangstellenden vieren vind ik al zeer geslaagd.”

OSB-voorzitter Piet Adema en spreekstalmeester Frans Miggelbrink toasten op alle schoonmakers in België en Nederland.

Eén schoonmaker toch minder bescheiden

De kandidaten werden stuk voor stuk op het podium gevraagd door Miggelbrink. Daar bleek dat, op één na, de schoonmakers toch vooral erg bescheiden zijn. Niet zij, maar hun hele team zijn belangrijk. Rossa Grasso van Euroclean-Atalian, toonde zich tot hilariteit van de aanwezigen minder bescheiden. “We doen belangrijk werk. We mogen in de schoonmaak best minder bescheiden zijn.” De gezelligheid nam toe door de muzikale bijdrage van de Meisjes van Plezier die samen met de zaal een heuse canon over poetsen en schoonmaken ten gehore brachten. De finalisten kregen allemaal een speldje en een oorkonde. Het bewijs dat ze ver in de verkiezing zijn gekomen.

Khadija Rifi: een echte teamplayer

Toen volgde tromgeroffel en maakte jurylid Mieke Loncke het ongekend spannend. Na het noemen van de naam van Khadija vielen slingers uit de lucht en kwamen er tranen opzetten. De bij de verkiezing horende bokaal werd uitgereikt door niemand minder dan Naima Boukhattam, winnaar in 2015. Loncke gaf bij de uitreiking aan dat Khadija heel autonoom kan werken. “En ze is ook een teamplayer. Khadija is zeer gemotiveerd. Ze komt altijd vrolijk naar het werk en zoekt samen met haar werkgever telkens naar verbeteringen.” Khadija verzorgt namens EW Facility Services de samenwerking en de communicatie tussen de verschillende teammembers in verschillende hotels. Knuffels van haar teamleden vielen haar ten deel.

Danny Jalhay gaat voor een schone reis

Toen volgde Nederland. Weer tromgeroffel. Weer slingers. En dit keer de naam van Danny. Volgens jurylid Tirza Dingelstad onderscheidt Danny zich door zijn enorme inzet en betrokkenheid. “Danny is het visitekaartje van Hago Rail Services op Maastricht CS. Al 12,5 jaar gaat deze schoonmaker voor maar één ding: een schone reis voor de treinreiziger. Hij werkt resultaatgericht, is zeer betrokken bij de klant én zijn collega’s, een echte aanpakker en altijd stipt op tijd.” Directeur Michel Möller van Hago Rail Service vertelde dat hij de droom van Danny laat uitkomen. Danny, compleet gek van treinen, mag een dag mee op de trein als conducteur.

De overige Belgische finalisten:
Magdalena Bezubik van EW Facility Services (Brussel), Melita Bradaric van Euroclean (Vorst), Natasja van Gemert van Gom Schoonhouden (Berendrecht Antwerpen) en Rosa Grasso van Euroclean-Atalian (Zonhoven)

De overige Nederlandse finalisten:
Hamza el Mammouni van Hago Food & Industry (Zaandam), Danielle Sprangers van CSU (Hellevoetsluis), Hay Verstegen van het VieCuri Medisch Centrum (Maasbree) en Andy van Zundert van Gom Specialistische Reiniging (Echt).


5 toppers naar de finale Schoonmaker van het Jaar 2016

De finalisten van de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar 2016 zijn bekend. 5 schoonmaaktoppers uit België en 5 schoonmaaktoppers uit Nederland gaan naar de finale op 1 december in Kasteel Henkenshage in Sint-Oedenrode. ]Marjolein Hoogendam Juryvoorzitter Marjolijn Hoogendam: "De beoordeling lijkt elk jaar moeilijker te worden."[/caption] Het lijkt elk jaar weer moeilijker te worden, stelt juryvoorzitter Marjolijn Hoogendam. “Het niveau van de kandidaten is zodanig hoog, dat we heel veel van onze criteria ingevuld zien. Het zijn echte schoonmaaktoppers.” Die criteria gaan bijvoorbeeld over inzet, betrokkenheid en motivatie, maar ook over vaardigheden en de relatie en communicatie met opdrachtgever, leidinggevenden en het eigen team. “We zijn op zoek gegaan naar kandidaten die als duizendpoten een jaar lang het de lichtende voorbeelden in de branche kunnen zijn.”

Hart onder de riem voor afvallende kandidaten

De negen juryleden bezochten de afgelopen maanden alle 20 halve finalisten. En kwamen dus na veel wikken en wegen tot de 5 finalisten voor België en 5 finalisten voor Nederland. Daarbij wil Hoogendam de afvallende halve finalisten een hart onder de riem steken. “Ook stuk voor stuk toppers die laten zien wat een kwaliteit er rondloopt in de schoonmaakbranche. Maar uiteindelijk kunnen er maar 5 kandidaten per land door naar de finale. Die keuze maken was moeilijker dan ooit.” De afgevallen kandidaten mogen als ze dat willen op 1 december bij het feest van de finale zijn en krijgen eveneens een oorkonde. Dat als teken dat ze zo ver zijn gekomen in deze verkiezing. Wil je ook bij de finale van Schoonmaker van het Jaar 2016 zijn? Klik hier om je op te geven.

België

be-magdalena-bezubik

Magdalena Bezubik, EW Facility Services
Woonplaats: Brussel
Magdalena is sinds 2006, de startdatum van EW België, werkzaam bij EW België. Ze heeft tot 2014 gewerkt op Crowne Plaza Brussels Airport en heeft in 2014 de overstap gemaakt naar Adagio Centre Monnaie. Dit is een apart hotel, een complexere manier van schoonmaken en een andere methodiek. Al vrij snel kon Magda aantonen dat ze het hoge niveau en de nieuwe schoonmaakmethodiek snel onder de knie had. Haar leergierigheid en ambitie heeft ervoor gezorgd dat ze zowel het vertrouwen van haar leidinggevenden als van haar opdrachtgever heeft gewonnen. Zo werkte ze in het weekend al vaak zelfstandig en deed ze de opening en het sluiten vooraf aan haar schoonmaakshift.

be-melita-bradaric

Melita Bradaric, Euroclean
Woonplaats: Vorst
Melita werkt bij VZW De Brug Beringen en op andere locaties. Ze is steeds goedgezind. Voor Melita is niets teveel. Zij wil het visitekaartje zijn voor het bedrijf en voor de klant. Ze heeft haar plaats gevonden en draagt de klanten een warm hart toe. Melita is ook de enige schoonmaakster met glimmende schone schoenen. Zij is een zeer geliefde collega. Melita volgt het schoonmaakprogramma, maar is niet te beroerd om iets extra’s te doen. Bij elk bezoek maakt Melita een rustige indruk. Ze neemt altijd de tijd voor een kort gesprek. Ze is kortom een uitstekende schoonmaakmedewerkster!

be-natasja-van-gemert

Natasja van Gemert, Gom Schoonhouden
Woonplaats: Berendrecht Antwerpen
Natasja is gedreven, denkt proactief mee en zoekt samen met collega’s naar oplossingen. Haar werk is altijd in orde. De klant is dan ook zeer tevreden over haar werk. Ze blijft altijd positief en helpt collega’s die veel werk hebben. Ze is eerlijk en ze durft feedback te geven, op een goede manier. Ondersteunt nieuwe collega’s bij de start en leidt hen mee op. Ze is bijna 20 jaar werkzaam als schoonmaakster. Ze kan haar mannetje staan in een productieomgeving in de chemie. Ze is niet bang om de handen uit de mouwen te steken. Ze ziet werk om het zo te zeggen en meldt tijdig problemen die ze ziet aankomen. be-rosa-grasso

Rosa Grasso, Euroclean-Atalian
oonplaats: Zonhoven
Rosa staat dag en nacht klaar om te vervangen en haar werk is steeds in orde. Overal waar Rosa gaat kuisen, zijn ze tevreden. Ze verdient de titel Schoonmaker van het Jaar dubbel en dwars. Rosa haar inzet is zeer groot. Op Rosa kan je altijd rekenen. Ze gaat steeds werken met een glimlach, ongeacht het uur en de locatie. Rosa is zeer betrokken bij alle klanten. Ze neemt zelf zeer veel initiatief. Als de klant iets vraagt, doet ze dit steeds met een glimlach. De motivatie is zeer groot bij Rosa. Ze vindt het vooral fijn om steeds op andere plaatsen te poetsen. Daaruit put ze haar motivatie.

be-khadija-rifi

Khadija Rifi, EW Facility Services Woonplaats: Brussel Khadija verzorgt de samenwerking en de communicatie tussen de verschillende teammembers en in de verschillende hotels. Ze behandelt iedereen gelijkwaardig, met respect en waardigheid, zonder vooroordelen. Khadija prefereert harmonie en teamspirit in al haar relaties met collega’s. Dat is het allerbelangrijkste in haar ogen. Khadija vraagt en gebruikt de meningen van collega’s en nodigt hen uit om samen beslissingen te nemen die invloed hebben op het teamwerk. Ze is autonoom en neemt initiatieven, vraagt opdrachtgevers naar hun wensen en behoeften en waar mogelijk kijkt ze of deze binnen haar schoonmaakwerkzaamheden en het contract passen.

Nederland

nl-danny-jalhay-3Danny Jalhay, Hago Rail Services
Woonplaats: Maastricht
Danny is dé ambassadeur van Hago Rail Services. “Ons visitekaartje op Maastricht CS.” Al 12,5 jaar gaat deze schoonmaker voor maar één ding: een schone reis voor de treinreiziger. Waarbij hij de lat continu een beetje hoger legt. Voor zichzelf én zijn collega’s. Naast ambassadeur is Danny ook onze lopende Wikipedia. Hij is compleet bezeten van treinen: materieeltypen, aandrijvingen, onderstellen, bekleding, type vloer… “Hebben we een vraag, dan bellen we Danny”, zegt HRS. Behalve dat hij veel weet, doet hij ook veel. Het is een echte aanpakker. Hij is er altijd en is zeer betrokken bij zijn werk. Hij krijgt letterlijk buikpijn als hij er niet in slaagt een trein weer schoon het spoor op te laten gaan.”

nl-hamza-el-mamouni

Hamza el Mammouni, Hago Food & Industry
Woonplaats: Zaandam
Deze uitblinker bij sapproducent Hoogesteger heeft het in zijn geboorteland Marokko niet altijd makkelijk gehad, maar in Nederland greep hij zijn kans. Als zo ongeveer heel Nederland op één oor ligt, werkt Hamza zich in het zweet bij Hoogesteger. Hij is er altijd. De klant is dan ook supertevreden over hem. Als meewerkend voorman plant hij altijd precies de juiste mensen in en werkt keihard mee om de afgesproken kwaliteit te behalen en te overtreffen. En is er ergens een opstart bij een andere klant van Hago Food & Industry? Ook dan kunnen we rekenen op zijn hulp, enthousiasme en vakmanschap. En dan hebben we de zekerheid dat de opstart vlekkeloos verloopt.

Danielle Sprangers, CSU
Woonplaats: Hellevoetsluis
Kunnen we Danielle niet klonen?”, vraagt Hans van Loenen, Wnl-danielle-sprangersarehousemanager BU Ocean Freight, zich af. “Een schoonmaakmedewerker die zo sociaal en gemotiveerd is, daar hebben we graag een dozijn van.” Danielle is proactief en heeft een enorm improvisatievermogen. Haar opdrachtgevers winden er geen doekjes om: ze is voor hen de belichaming van hostmanship. Niet alleen hanteert ze het Rotterdamse werkmotto ‘niet lullen maar poetsen’, ook is ze altijd attent en zorgzaam naar zowel mens als dier. Is er (zoals bij opdrachtgever Rijkswaterstaat) een hond aanwezig? Dan krijgt die standaard een aai over zijn bol en een speciaal van huis meegenomen brokje.

Hay Verstegen, VieCuri Medisch Centrum
Woonplaats: Maasbree
Na een dienstverband met het ziekenhuis van bijna 46 jaar, gaat Hay in december 2017 met pensioen. “Wij vinden dat hij een nl-hay-verstegengoede kandidaat is voor schoonmaker van het jaar omdat hij nog altijd iedere morgen met veel plezier naar het werk komt. Hem is niets te veel: hij maakt schoon, ruimt op en repareert. Hij is betrouwbaar en werkt heel zelfstandig. Hij is een leuke collega en heeft gevoel voor humor.” Hay is een allround schoonmaker. Hij kan schrobben, boenen, topstrippen, strippen, vloeren conserveren, topcoaten, recoaten en shamponeren. Hay kan overweg met alle machines. Waar Hay in uitblinkt is het wegwerken van alle vlekken. Hij krijgt werkelijk alle vlekken weg en is dan ook onze vlekkenspecialist. Daarnaast herkent hij de verschillende soorten vloeren en weet hoe hij die moet behandelen.

nl-andy-van-zundertAndy van Zundert, Gom Specialistische Reiniging
Woonplaats: Echt
Op alle locaties staat Andy bekend als zeer klantvriendelijk, betrokken en kwaliteitsgericht. Zowel Woongoed 2-Duizend als de bewoners zijn erg tevreden over zijn inzet. Dit bleek ook uit de aanwezigheid van een bewoner tijdens het jurybezoek van de verkiezing Gom-Medewerker van het jaar 2016, die Andy heeft gewonnen. Andy is zeer betrokken bij zijn werk; het zijn zijn locaties. Hij signaleert verstoringen en lost deze waar mogelijk direct zelf op. Naast zijn reguliere werkzaamheden, die hij uitstekend verricht, lost hij ook zelf calamiteiten op en zorgt ervoor dat bewoners hier zo min mogelijk overlast aan ondervinden.

Wie is jouw favoriet?
Wil je 1 van de kandidaten veel succes wensen? Laat het weten via Facebook!


20 schoonmaaktoppers naar halve finale Schoonmaker van het Jaar

De jury van de Golden Service Awards heeft uit een zeer groot aantal aanmeldingen de 10 halve finalisten voor België en 10 halve finalisten voor Nederland gekozen. Stuk voor stuk toppers die nu bezocht gaan worden om te zien wie er doorgaan naar de finale van Schoonmaker van het Jaar 2016. Spannend!

De juryleden kozen de 20 niet zomaar uit. Zij deden dat door op basis van de criteria de inzendingen kritisch te beoordelen. Zij gaven punten op de onderdelen inzet, betrokkenheid, motivatie, opleiding(en), ervaring, kennis(overdracht), vaardigheden, actief op de werkvloer, relatie en communicatie met opdrachtgever, leidinggevende en eigen team, plannen en organiseren, het ‘kunnen lezen’ van het werkprogramma en gastvrijheid.

Van 10 naar 5 finalisten per land…

De juryleden bezoeken de komende tijd de kandidaten en komen uiteindelijk tot een selectie van 5 per land. Zij komen op 1 december naar Kasteel Henkenshage in Sint-Oedenrode waar de Schoonmaker van het Jaar voor België en voor Nederland bekend worden gemaakt.

De Belgische halve finalisten voor Schoonmaker van het Jaar

(in alfabetische volgorde)

Marleen Beyleman, Atalian
Marleen werkt bij de KBC-kantoren in de regio Aarschot. Ze is een gedreven persoon, waarbij het werk steeds in orde is. Haar inzet blijkt uit het feit dat bij externe en interne controles haar klanten altijd een uitzonderlijke goedkeuring geven. De betrokkenheid blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat zij altijd zorgt dat haar werk gedaan is. Hierdoor werkt ze soms iets meer in haar eigen tijd, maar dat wil ze dan. Omdat ze anders ongelukkig naar huis gaat. Ze heeft een vast schoonmaakprogramma. Maar zij is zo begaan en intelligent in haar werk dat, wanneer er moet worden afgeweken van het programma, zij dit uit eigen beweging doet.

Magdalena Bezubik, EW Facility Services
Magdalena is sinds 2006, de startdatum van EW België, werkzaam bij EW België. Ze heeft tot 2014 gewerkt op Crowne Plaza Brussels Airport en heeft in 2014 de overstap gemaakt naar Adagio Centre Monnaie. Dit is een apart hotel, een complexere manier van schoonmaken en een andere methodiek. Al vrij snel kon Magda aantonen dat ze het hoge niveau en de nieuwe schoonmaakmethodiek snel onder de knie had. Haar leergierigheid en ambitie heeft ervoor gezorgd dat ze zowel het vertrouwen van haar leidinggevenden als van haar opdrachtgever heeft gewonnen. Zo werkte ze in het weekend al vaak zelfstandig en deed ze de opening en het sluiten vooraf aan haar schoonmaakshift.

Melita Bradaric, Euroclean
Melita werkt bij VZW De Brug Beringen en op andere locaties. Ze is steeds goedgezind. Voor Melita is niets teveel. Zij wil het visitekaartje zijn voor het bedrijf en voor de klant. Ze heeft haar plaats gevonden en draagt de klanten een warm hart toe. Melita is ook de enige schoonmaakster met glimmende schone schoenen. Zij is een zeer geliefde collega. Melita volgt het schoonmaakprogramma, maar is niet te beroerd om iets extra’s te doen. Bij elk bezoek maakt Melita een rustige indruk. Ze neemt altijd de tijd voor een kort gesprek. Ze is kortom een uitstekende schoonmaakmedewerkster!

Natasja van Gemert, Gom Schoonhouden
Natasja is gedreven, denkt proactief mee en zoekt samen met collega’s naar oplossingen. Haar werk is altijd in orde. De klant is dan ook zeer tevreden over haar werk. Ze blijft altijd positief en helpt collega’s die veel werk hebben. Ze is eerlijk en ze durft feedback te geven, op een goede manier. Ondersteunt nieuwe collega’s bij de start en leidt hen mee op. Ze is bijna 20 jaar werkzaam als schoonmaakster. Ze kan haar mannetje staan in een productieomgeving in de chemie. Ze is niet bang om de handen uit de mouwen te steken. Ze ziet werk om het zo te zeggen en meldt tijdig problemen die ze ziet aankomen.

Rosa Grasso, Euroclean-Atalian
Rosa staat dag en nacht klaar om te vervangen en haar werk is steeds in orde. Overal waar Rosa gaat kuisen, zijn ze tevreden. Ze verdient de titel Schoonmaker van het Jaar dubbel en dwars. Rosa haar inzet is zeer groot. Op Rosa kan je altijd rekenen. Ze gaat steeds werken met een glimlach, ongeacht het uur en de locatie. Rosa is zeer betrokken bij alle klanten. Ze neemt zelf zeer veel initiatief. Als de klant iets vraagt, doet ze dit steeds met een glimlach. De motivatie is zeer groot bij Rosa. Ze vindt het vooral fijn om steeds op andere plaatsen te poetsen. Daaruit put ze haar motivatie.

Adriana Ionescu, Euroclean-Atalian
Adriana werkt bij Nespresso Hasselt, oogcentrum Hasselt en pianowinkel Orchestra Hasselt. Ze heeft haar werk steeds in orde. Iedereen draagt haar op handen. Bij elke klant krijgt ze van de klant een 10. Haar inzet is zeer groot. Elke dag komt ze lachend naar het werk. Adriana zet zich voor de volle 100 procent in. Ze is bij elke controle die wordt gelopen. Om er maar voor te zorgen dat alles grondig wordt gecontroleerd. Ze is steeds fier dat het overal zo proper is. Adriana haar motivatie komt echt van de tevredenheid van de klanten. Dat motiveert haar elke keer weer.

Greta De Meyer, Sint-Pietersinstituut
Ze werkt al bijna 30 jaar met hart en ziel om de school netjes te houden. Gerta is sinds enkele jaren brigadier (hoofd schoonmaakploeg) en combineert het leidinggeven met het actief werkzaam zijn op de werkvloer. Haar actieve werkhouding inspireert de andere leden van het onderhoudsteam dat 15 personen telt. “Als directie zijn we steeds trots op de netheid van onze school.” Beslissingen die een impact hebben op het onderhoud van de school, worden met haar besproken. Dat geldt ook voor de aankopen van onderhoudsmaterieel. Ze komt niet zomaar werken. Nee, ze ademt als het ware het Sint-Pietersinstituut.

Ada Perez, EW Facility Services
Haar inzet en flexibiliteit hebben ervoor gezorgd dat ze al snel een sleutelfiguur werd in het team. Wanneer er extra taken verricht moeten worden, dan voert Ada deze zonder problemen uit. Een voorbeeld hiervan is het reinigen van de doucherails. Sinds het begin toonde Ada een grote motivatie en inzet. Ons team kende een moeilijke start bij de opening maar Ada was keer op keer op keer aanwezig om te zorgen dat het proces zo snel mogelijk vlekkeloos verliep. Als er een zieke collega was, kon het team steeds rekenen op de aanwezigheid en vervanging door Ada. Ze kent elke taak en is op meerdere plekken inzetbaar.

Khadija Rifi, EW Facility Services
Khadija verzorgt de samenwerking en de communicatie tussen de verschillende teammembers en in de verschillende hotels. Ze behandelt iedereen gelijkwaardig, met respect en waardigheid, zonder vooroordelen. Khadija prefereert harmonie en teamspirit in al haar relaties met collega’s. Dat is het allerbelangrijkste in haar ogen. Khadija vraagt en gebruikt de meningen van collega’s en nodigt hen uit om samen beslissingen te nemen die invloed hebben op het teamwerk. Ze is autonoom en neemt initiatieven, vraagt opdrachtgevers naar hun wensen en behoeften en waar mogelijk kijkt ze of deze binnen haar schoonmaakwerkzaamheden en het contract passen.

Magdolna Toth, EW Facility Services
Magdolna werkt in het kleine Brussels Lounge Aparthotel. Ze werd opgeleid door haar collega en vriendin Cristina Popescu, werkzaam bij Adagio Access. Ze leerde al heel snel over de schoonmaak bij hotels. Toen ze startte bij de organisatie sprak ze alleen Hongaars. Door haar inzet, ambitie, motivatie en overredingskracht bij de sollicitatie heeft ze zowel haar leidinggevende als de opdrachtgever onmiddellijk voor zich gewonnen. Ze heeft getoond dat taal niet altijd een barrière hoeft te zijn. De driehoek leidinggevende, opdrachtgever en Magdolna werkt fantastisch goed. Het is een echt toonbeeld van perfectie en wereldsheid. Ze werkt haar kamers af tot in de perfectie en volgt de instructies tot in het detail op.

De Nederlandse halve finalisten voor Schoonmaker van het Jaar

Petra Brand, Branderhorst Cleaning & Service
Petra werkt bij het distributiecentrum van Lidl in Zwaag. Ze denkt altijd mee, is op een positieve manier de kartrekker van het team, neemt initiatieven en is altijd bereid in te vallen of bijkomende werkzaamheden te doen. Ze is zeer loyaal naar werkgever én opdrachtgever. Het is een lieve en gezellige vrouw. En ze heeft verstand van de materialen en methodes. Petra is verantwoordelijk voor het wassen van de doeken en moppen en zorgt ervoor dat de spullen ingekocht en bijgevuld worden. Het is voor haar pas goed als het écht schoon is. Kortom: zonder haar is het team niet compleet!

Vera Bakema – van Ham, Beercoo Schoonmaakgroep
Directeur Van Es, van basisschool De Griffioen waar Vera werkt: “In het verleden hebben we hier niet eerder zulke goede medewerkers gehad. Daar kwam ineens Vera. Zij werkt met haar hele ziel en zaligheid voor ons. Docenten vroegen mij toen spontaan ‘hebben we soms een nieuwe schoonmaker’. En vroegen zelfs of zij ook hun gedeelte van de school kon schoonmaken.” Vera’s rayonleidster Phyllis: “Vera is er altijd. Nooit ziek, ondanks moeilijke privéomstandigheden. Altijd vrolijk. De school is werkelijk brandschoon, zelfs de eerste week na de vakantie al. Ze heeft goed contact met de school en maakt in overleg afspraken en plant en organiseert het. Ze is echt een heel plezierig mens.”

Mieke Hogekamp-Bos, SMB Willems
Mieke is nog echt een schoonmaker van de oude stempel: niet zeuren maar poetsen! Mieke is erg betrokken bij de brandweerkazerne en doet veel meer dan alleen schoonmaken. Dagelijks zorgt zij er als gastvrouw bijvoorbeeld voor dat om 10.00 uur de koffie en thee klaar staan voor de medewerkers van de brandweer. Zij is erg betrokken bij de brandweerkazerne. Ook heeft zij een uitstekende relatie met alle medewerkers van de brandweerkazerne en haar leidinggevende. Met haar 66-jarige leeftijd is Mieke één van de schoonmaakkanjers van SMB Willems.

Danny Jalhay, Hago Rail Services
Danny is dé ambassadeur van Hago Rail Services. “Ons visitekaartje op Maastricht CS.” Al 12,5 jaar gaat deze schoonmaker voor maar één ding: een schone reis voor de treinreiziger. Waarbij hij de lat continu een beetje hoger legt. Voor zichzelf én zijn collega’s. Naast ambassadeur is Danny ook onze lopende Wikipedia. Hij is compleet bezeten van treinen: materieeltypen, aandrijvingen, onderstellen, bekleding, type vloer… “Hebben we een vraag, dan bellen we Danny”, zegt HRS. Behalve dat hij veel weet, doet hij ook veel. Het is een echte aanpakker. Hij is er altijd en is zeer betrokken bij zijn werk. Hij krijgt letterlijk buikpijn als hij er niet in slaagt een trein weer schoon het spoor op te laten gaan.”

Hamza el Mammouni, Hago Food & Industry
Deze uitblinker bij sapproducent Hoogesteger heeft het in zijn geboorteland Marokko niet altijd makkelijk gehad, maar in Nederland greep hij zijn kans. Als zo ongeveer heel Nederland op één oor ligt, werkt Hamza zich in het zweet bij Hoogesteger. Hij is er altijd. De klant is dan ook supertevreden over hem. Als meewerkend voorman plant hij altijd precies de juiste mensen in en werkt keihard mee om de afgesproken kwaliteit te behalen en te overtreffen. En is er ergens een opstart bij een andere klant van Hago Food & Industry? Ook dan kunnen we rekenen op zijn hulp, enthousiasme en vakmanschap. En dan hebben we de zekerheid dat de opstart vlekkeloos verloopt.

Franklin Perry, Hago Next
Met 606 stemmen, haalde Franklin de meeste stemmen binnen tijdens Hago’s eigen verkiezing van Schoonmaker van het jaar. Veel van die stemmen waren van eindgebruikers van Achmea. Met de betrokkenheid bij de klant zit het dus wel goed. Ook Hago Next en zijn collega’s kunnen op Franklin rekenen. Niets is hem teveel gevraagd. Moet de parkeergarage schoongemaakt worden? Dan plant Franklin zijn werkzaamheden gewoon tussen 17.00 en 22.00 uur, als de garage leeg is. Werkt wel zo makkelijk toch? Een bloemlezing van Hago Next: “Zelfsturend, oog voor detail, denkt graag mee, pakt meldingen goed op en weet hoe hij de gebouwgebruikers tevreden houdt.” Kortom: een regelrechte topper, die schoonmaak bij Achmea op een positieve manier over de bühne brengt.

Mohamed Ramdani, Asito
Op een extreem ingewikkelde en veeleisende locatie waar altijd veel uitdagingen lagen die niet altijd goed opgelost konden worden, heeft Mohamed het voor elkaar gekregen het schoonmaakteam te motiveren en zo de klant voor Asito te behouden. Zijn leiderschap, vakkennis en zijn persoonlijkheid hebben de doorslag gegeven. Johan Balk, senior employee internal services bij Dnata op Schiphol (voorheen Avia Partners): “Mohamed is een voorbeeld voor jullie bedrijf, een topschoonmaker.” Mohamed voelt zich verantwoordelijk voor het enorme pand van Dnata op Schiphol. Hoewel hij niet de leidinggevende van het team is, zien zijn collega’s hem als voorbeeld. Ongevraagd melden ze zich bij hem als er iets is of als ze klaar zijn en naar huis gaan. Hij motiveert en instrueert zijn collega’s en zorgt ervoor dat ze trots kunnen zijn op hun werk.

Danielle Sprangers, CSU
“Kunnen we Danielle niet klonen?”, vraagt Hans van Loenen, Warehousemanager bij BU Ocean Freight zich af. “Een schoonmaakmedewerker die zo sociaal en gemotiveerd is, daar hebben we graag een dozijn van.” Danielle is proactief en heeft een enorm improvisatievermogen. Haar opdrachtgevers winden er geen doekjes om: ze is voor hen de belichaming van hostmanship. Niet alleen hanteert ze het Rotterdamse werkmotto ‘niet lullen maar poetsen’, ook is ze altijd attent en zorgzaam naar zowel mens als dier. Is er (zoals bij opdrachtgever Rijkswaterstaat) een hond aanwezig? Dan krijgt die standaard een aai over zijn bol en een speciaal van huis meegenomen brokje.

Hay Verstegen, VieCuri Medisch Centrum
Na een dienstverband met het ziekenhuis van bijna 46 jaar, gaat Hay in december 2017 met pensioen. “Wij vinden dat hij een goede kandidaat is voor schoonmaker van het jaar omdat hij nog altijd iedere morgen met veel plezier naar het werk komt. Hem is niets te veel: hij maakt schoon, ruimt op en repareert. Hij is betrouwbaar en werkt heel zelfstandig. Hij is een leuke collega en heeft gevoel voor humor.” Hay is een allround schoonmaker. Hij kan schrobben, boenen, topstrippen, strippen, vloeren conserveren, topcoaten, recoaten en shamponeren. Hay kan overweg met alle machines. Waar Hay in uitblinkt is het wegwerken van alle vlekken. Hij krijgt werkelijk alle vlekken weg en is dan ook onze vlekkenspecialist. Daarnaast herkent hij de verschillende soorten vloeren en weet hoe hij die moet behandelen.

Andy van Zundert, Gom Specialistische Reiniging
Op alle locaties staat Andy bekend als zeer klantvriendelijk, betrokken en kwaliteitsgericht. Zowel Woongoed 2-Duizend als de bewoners zijn erg tevreden over zijn inzet. Dit bleek ook uit de aanwezigheid van een bewoner tijdens het jurybezoek van de verkiezing Gom-Medewerker van het jaar 2016, die Andy heeft gewonnen. Andy is zeer betrokken bij zijn werk; het zijn zijn locaties. Hij signaleert verstoringen en lost deze waar mogelijk direct zelf op. Naast zijn reguliere werkzaamheden, die hij uitstekend verricht, lost hij ook zelf calamiteiten op en zorgt ervoor dat bewoners hier zo min mogelijk overlast aan ondervinden.

 


5 genomineerden voor Golden Service Award voor mvo

De jury van de Golden Service Awards heeft de vijf genomineerden voor de award voor MVO bekendgemaakt. Zij mogen 11 oktober tijdens dethemamiddag MVO hun case presenteren.

Wilt u op 11 oktober aanwezig zijn bij de themamiddag én de prijsuitreiking?
Geef u dan hier op

De vijf genomineerden zijn:

Nationaal Integratiediner – Asito
Gratis fysiotherapie voor 12.000 medewerkers – CSU
Duurzame verwerking van reinigingsmachines – European Cleaning Machines Recycling
Treinen energiezuinig opstellen – Hago Rail Services
TOP Academie bestrijdt jeugdwerkeloosheid – Hago Zorg

Moeilijk kiezen uit 13 prachtige mvo-cases

Het was volgens de jury moeilijk kiezen uit de dertien prachtige mvo-cases die werden ingediend. “Dergelijke cases laten zien dat we in de schoonmaak aandacht hebben voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. De indieners achter de afgevallen cases moeten zich niet uit het veld laten slaan. Allerminst. Hun mvo-cases verdienen het om verder gebracht te worden.” De jury gaf scores aan de cases op basis van objectieve criteria.

Eten en elkaars cultuur leren kennen / Asito

asito-nationaal-integratiedinerHet Nationaal Integratiediner brengt mensen van verschillende culturen bij elkaar. Ze koken voor elkaar en eten samen. Sander Haas: “Zo leren ze elkaars cultuur kennen en wordt meer begrip gekweekt in een wereld waarin te veel wordt gepolariseerd. Het Integratiediner bestaat al vijf jaar. Afgelopen jaar deden 20.000 mensen van meer dan 200 verschillende organisaties mee.” Het Integratiediner is bewust gepositioneerd als onafhankelijk initiatief. “Op die manier kunnen we gemakkelijker samenwerken met allerlei andere organisaties. Dit zijn bedrijven (IKEA en Schiphol) zorginstellingen (VU MC en Erasmus MC), overheden (ministerie van SZW en gemeenten) en tal van andere organisaties, bijvoorbeeld MVO Nederland en zelfs andere schoonmaakorganisaties.

Gratis fysiotherapie voor 12.000 medewerkers / CSU

csu-fysiotherapieCSU biedt unieke gratis fysiotherapie aan al haar 12.000 medewerkers, een online hulp en fysieke fysiotherapietrajecten. Erwin Vos: “De winst is lager verzuim en meer continuïteit en kwaliteit. Voor de medewerkers is het fijn omdat die zelf kan bepalen wanneer en hoe hij snel gratis van zijn klachten afkomt. Een medewerker kan zelf of na advies van casemanager of leidinggevende naar www.hellofysio.nl/csu. Op deze 24/7 site zoekt hij zijn klacht op en bekijkt wat hij er allemaal zelf aan kan doen. Net als bij reguliere fysiotherapie krijgen medewerkers een eigen fysiotherapeut en behandelplan, alleen dan online. Oefeningen en adviezen staan in een eigen online account. Oefeningen tonen we in films, zodat te zien is hoe medewerkers deze kunnen uitvoeren. Het logboek stimuleert en zorgt samen met het contact met de fysiotherapeut voor controle op uitvoering. Bij bepaalde fysieke klachten volgt een fysiek traject. Dat betalen we ook. Fysiotherapie is dus echt gratis.”

Duurzame verwerking van reinigingsmachines / European Cleaning Machines Recycling

ecmr“Het terugbrengen van verbruikte grondstoffen en hergebruik hiervan mogelijk te maken.” Dat behelst in essentie de aangedragen case van André Vonk van European Cleaning Machines Recycling (ECMR). “Aangesloten leden – producenten en distributeurs en eindgebruikers – worden ontzorgd door retourname van reinigingsmachines en -apparatuur. ECMR pakt de duurzame verwerking op. Denk aan ontmanteling, recycling en upcycling voor het gebruik van grondstoffen. Leden dragen bij aan een verantwoorde verwijdering, zodat het milieu minimaal wordt belast.” ECMR wil ook sociale verantwoordelijkheid dragen. “Dat doen we door ondersteuning te verlenen aan arbeidskrachten die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt.”

Treinen energiezuinig opstellen / Hago Rail Services

Hago Rail Services kwam met het project dat samen met NS en NedTrain is opgepakt: EnergieZuinigOpstellen. Ilse Vanhijfte: “Onze 500 voormannen en schoonmakers helpen de NS 37.000 MWh stroom per jaar te besparen. Dit bespaart 2,5 miljoen euro per jaar en circa 448.000 kg CO2. Machinisten, storingsmonteurs én schoonmakers werken daarbij nauw samen. Na een dienst zettenhago-rail-services-treinschoonmaak machinisten, rangeerders of storingsmonteurs treinen in de parkeer- of sluimerstand, sluiten ze deuren en ramen en doen ze het licht uit. Bij aanvang van de schoonmaakwerkzaamheden zet de voorman reiniging de trein in de schoonmaakstand en doet het licht aan. Vervolgens maken de schoonmakers trein voor trein schoon met de ramen en deuren dicht. Op deze manier gaat er weinig warmte in de winter en koelte in de zomer verloren.

TOP Academie bestrijdt jeugdwerkeloosheid / Hago Zorg

Gert Zoet diende namens Hago Zorg de zogeheten TOP Academie in. “Een grote groep jongeren in de gemeente ServiceManagementHagoZorgZelfverklaringRotterdam heeft niet de juiste kwalificaties of diploma’s die vereist zijn om de arbeidsmarkt te betreden. Met als gevolg een hoge jeugdwerkeloosheid.” De TOP Academie realiseert een samenwerking tussen alle schakels in de keten. Zo ontstaan gegarandeerde stage- en werkplekken voor jongeren met de vaardigheden die voor de werkgever vereist zijn. Zoet: “Echt uniek aan de TOP Academie is het feit dat Hago Zorg samen met de praktijkscholen LMC Praktijkonderwijs Schietbaanstraat en Het Olympia College een lesprogramma heeft geschreven. Deze is al twee jaar succesvol en van grote waarde voor de gemeente Rotterdam.”


Twee nieuwe jury-leden voor Golden Service Awards

Kristof Galle en Kathy Spanoghe zijn toegetreden tot de jury van de Golden Service Awards.

Galle is sinds september 2013 werkzaam voor Atir in België. Hij is kwaliteitsadviseur schoonmaak voor de Stad Gent, UZ Gent, FPC Gent en diverse andere klanten van Atir. Hij is ook consultant op schoonmaakgebied. “Ik geef advies over technische, organisatorische en financiële zaken.” Voor Atir was Galle projectleider voor de Regio Gent voor ISS Facility Services in België. Dat deed hij meer dan vier jaar. “Ik was betrokken bij projecten rondom maatschappelijk verantwoord ondernemen, milieu- en afvalbeheer en de inschakeling van de sociale economie. En ik was verantwoordelijk voor de kwaliteitscoördinatie van de schoonmaak en aanspreekpunt voor de schoonmaak en het glazen wassen.” Hij gaf leiding aan ploeg van 30 tot 80 mensen.

Passie voor kunst en architectuur

Kathy Spanoghe is celhoofd bij de afdeling Schoonmaak en Services van de Stad Gent. “Als master in de kunstwetenschappen heb ik een passie voor grafische kunst, architectuur en hoe de mens zich hierin beweegt.” Na een carrière in de grafische wereld koos Spanoghe ervoor om voor Stad Gent te werken. “Zo kan ik professioneel meer inzetten op het emancipatorisch handelen in onze maatschappij.” Dat deed ze eerst als lid van de dienst Toerisme waarbij ze naar eigen zeggen de stad, het water en de mens “in symbiose bij elkaar bracht.”

 

Schoonmaak heeft oog voor de mens

Vervolgens werd Spanoghe leidinggevende bij de dienst Service en Logistiek, afdeling Schoonmaak en Services. “Deze afdeling heeft nog meer oog voor de mens op allerlei vlakken. Samen met mijn team van 220 medewerkers ben ik verantwoordelijk voor de cateringservices op 110 locaties. Dat houdt in dat we dagelijks 4.500 maaltijden serveren in het Gentse stedelijk onderwijs en daarnaast al onze ambtenaren voorzien van hun nodige dosissen koffie. Dagelijks ga ik hierbij de prikkelende uitdaging aan om onze klanten gelukkig te maken, maar ook om de laagdrempelige functies van schoonmaak- en servicemedewerker op te waarderen, door in te zetten op talent, professionaliteit, empowerment, innovatie en welzijn.”

Bekijk hier alle juryleden van de Golden Service Awards 


Hydrowashr wint Golden Service Award voor Innovatie

De Hydrowashr van Jan Melein, Ane Melein en Stefan van der Molen heeft donderdag tijdens de ISSA/Interclean de Golden Service Award voor Innovatie gewonnen.

Daarmee kiest de jury voor een uitvinding en uitvinders pur sang. Het apparaat combineert handen wassen en drogen in één. Melein: “De Hydrowashr blaast miljarden microscopisch kleine druppeltjes water op een dusdanige wijze dat de handen net zo schoon worden als met gewoon handen wassen met zeep.” Alle gepresenteerde vijf innovaties waren meer dan de moeite waard, stelde juryvoorzitter Marjolijn Hoogendam. “Maar op basis van de criteria – van praktische toepasbaarheid tot originaliteit en veel meer – scoorde dit bij ons het hoogst. Deze innovatie is kwalitatief hoogstaand uitgevoerd en ook nog eens met veel passie naar voren gebracht.”

Tegen die anderen kunnen we nooit op…

Melein reageerde blij en verrast. “Ik dacht: tegen die andere innovaties kunnen we nooit op.” Die waren ook simpelweg sterk en konden op veel sympathie rekenen. Dat benoemde Hoogendam dan ook nog in haar eindconclusie. “Dapper dat jullie zo comfortabel zijn in het tonen van jullie innovaties en deze niet voor jezelf houden. Daarmee bewijzen jullie de schoonmaakbranche een dienst. De branche is echt vernieuwend bezig. Dat blijkt uit jullie presentaties. Dienstverlening 2.0 is aan de gang.”

In een bedreigende situatie

Als eerste toonde het driekoppige team van Hago Nederland de twee toepassingen van een smartwatch. Eén was het oproepen van collega’s met het slimme horloge als een schoonmaker in een bedreigende situatie zit. Twee was een horloge dat trilt bij een te snelle handbeweging van de schoonmaker. Deze wordt gebruikt in de cleanrooms waar vervuiling allesbehalve moet opdwarrelen. Daarna presenteerden Eric de Kroon en zijn team van Hago Rail Services de Ciao! Gum. “Dat is een eenvoudig te bevestigen kunststof opzetstuk voor een bezem om kauwgom van de vloer te schrapen in treinen.” Deze vinding kwam vanaf de werkvloer. HRS-medewerker Freek Witteveen bedacht de kauwgomschraper en rekende daarmee af met een bijzonder rotklusje.

Echte omzet en echte medewerkers

Gom Schoonhouden en het Albeda College kwamen met Youngflex. Derdejaars studenten facilitaire dienstverlening vervullen de managementfuncties in dit nieuwe bedrijf.

Zij worden daarbij intensief begeleid door managers van Gom. De studenten kruipen in de rol van een businessunitmanager, een HR-adviseur, een KZI-manager en een rayonmanager en hebben zo een jaar lang de leiding over het bedrijf. Ze krijgen te maken met échte opdrachtgevers, échte medewerkers, échte omzet en een eigen verlies- en winstrekening. “Bedoeling is het schoonmaakwerk dichterbij school te brengen en de school dichterbij het werk”, aldus Mieke Sprinkhuizen. Bram Karels van Groveko en Cor Voogd van Vermop presenteerden op humorvolle wijze als laatste hun telescoopsteel. “Eén telescoopsteel voor alle werkzaamheden tussen 80 en 350 centimeter. Deze unieke telescoopsteel vergroot of verklein je met een druk op de knop.”

 

Innovatie snel opschalen

Naast de innovaties stonden ook twee lezingen van professor informatiemanagement en digitale organisatie Peter van Baalen en projectmanager innovatie bij Vebego, Niels Reedijk, op het programma. Van Baalen ging vooral in op de democratisering van informatietechnologie.

“Die zorgt er bijvoorbeeld voor dat platformen die vraag en aanbod bij elkaar brengen, razendsnel opkomen.” Denk daarbij aan taxiplatform Uber, maar ook aan schoonmaakwebsites zoals Helpling en Book a tiger. “Deze hebben in de echte wereld een fikse impact.”
Reedijk vertelde vooral over de lessen die hij had geleerd van innoveren. “Innoveren is een proces. Maar bij dat proces weet je niet helemaal waar je terechtkomt. En dat maakt het lastig. Van 0 naar 1 gaat gemakkelijk. Maar van bijvoorbeeld 10 naar 1.000 of 100.000 is een stuk moeilijker. Want dan moet je alle lagen van je organisatie – van directeur tot schoonmaker – meekrijgen. Zij moeten allemaal achter de innovatie staan om de innovatie snel op te kunnen schalen.”

 

Er is meer op de wereld

Tot slot bedankte dagvoorzitter Jacco Vonhof, voorzitter van de Vereniging Research Schoonmaak,  de aanwezigen. “Ik heb diverse innovaties gezien waar ik in mijn bedrijf Novon ook het een en ander mee kan. Ik hoop dat u net zo geïnspireerd bent.” Juryvoorzitter Hoogendam liet zich in soortgelijke bewoordingen uit. “Wat een prachtige innovaties en wat hebben jullie deze in een mooie en goede sfeer gedeeld. Deze innovaties laten zien dat schoonmaak leeft.” Is de laatste innovatie in schoonmaak microvezel? Allerminst. Dat laten de Golden Service Awards voor Innovatie wel zien. Er is meer op de wereld. Veel meer…

 


Vijf genomineerden voor GSA Innovatie bekend

De jury van de Golden Service Awards heeft de vijf genomineerden bekendgemaakt die op 12 mei tijdens een themamiddag over innovatie een presentatie mogen geven. Eén van hen gaat er uiteindelijk met de prestigieuze prijs vandoor. Op donderdag 12 mei vanaf 14:30 uur vindt tijdens de ISSA/Interclean de Innovatie Award uitreiking plaats. U kunt bij deze uitreiking aanwezig zijn. Schrijf u hier eenvoudig in. U krijgt dan een volledig programma voorgeschoteld. Daar maken de cases onderdeel van uit. Daarnaast vertelt Peter van Baalen, professor informatiemanagement en digitale organisatie, over de invloed van digitalisering op professionele schoonmaak. Niels Reedijk, projectmanager van Vebego Innovations, gaat in op de hobbels die je moet overwinnen bij innoveren.

Criteria doorslaggevend

In totaal kwamen maar liefst 20 inzendingen binnen bij de jury. Juryleden gaven op basis van vooraf gestelde criteria scores. Die criteria gaan over samenwerking over de keten (bijvoorbeeld: schoonmaakbedrijf/opdrachtgever of leverancier middelen en materialen/schoonmaakbedrijf), originaliteit, impact, prijs, praktische toepasbaarheid, is het idee in de praktijk gebracht, duurzaamheid, eventueel behaalde besparingen, het draagvlak voor innovatie en eventuele bekroningen/certificeringen. Uit de beoordeling kwamen de volgende vijf genomineerden voort.

Hago Nederland – Smartwatch voor veiligheid en cleanroom

De innovatie van Hago is gebaseerd op het gebruik van een smartwatch. “Deze kent twee toepassingen: de SlowWatch en de VeiligheidsWatch”, aldus Peter Paul Wiegmans. “De SlowWatch wordt gebruikt in cleanrooms. In cleanroomreiniging is het dan ook van belang om met de nieuwste technieken te werken. De SlowWatch is een horloge dat trilt bij een te snelle handbeweging van de schoonmaker. Deze meet zowel de handbeweging als ook de beweging van schoonmaker zelf. Te snelle schoonmaakbewegingen vormen in cleanrooms een risico omdat vervuiling opdwarrelt en na reiniging weer neerdaalt. De VeiligheidsWatch is een smartwatch met een knop waarop iemand kan drukken als degene zich in een voor hem of haar onveilige situatie bevindt. Na het indrukken van de knop, gaat er een signaal naar alle collega’s die zich in de buurt bevinden van de angstige collega. Iemand pakt dit signaal op en de angstige collega ontvangt de boodschap ‘ik kom naar je toe’.”

Hago Rail Services – Ciao! Gum

“De Ciao! Gum is een eenvoudig te bevestigen kunststof opzetstuk voor een bezem om kauwgom van de vloer te Caio Gumschrapen in treinen”, stelt Ilse van Hijfte. “Het is een uitvinding van meewerkend voorman Freek Witteveen. De Ciao! Gum maakt het werk van treinschoonmakers makkelijker en lichter. Dankzij de Ciao! Gum hoeven treinschoonmakers niet meer op hun knieën kauwgom te verwijderen. Hiermee vergroot de uitvinding de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. Ook de huidige doorontwikkeling met verwisselbare kunststof mesjes is duurzaam. Bij slijtage hoeft zo niet het hele opzetstuk vervangen te worden, maar enkel het mesje.”

Gom Schoonhouden – Youngflex

Linda van der Hoeven van Gom Schoonhouden vertelt over Youngflex. “Dat is de naam van het bedrijf dat Albeda College en Gom Schoonhouden gezamenlijk hebben opgericht en in september 2015 van start is gegaan. Derdejaars studenten facilitaire dienstverlening vervullen de managementfuncties in dit nieuwe bedrijf. Zij worden daarbij intensief begeleid door managers van Gom. De studenten kruipen in de rol van een businessunitmanager, een HR-adviseur, een KZI-manager en een rayonmanager en heb

Word sponsor of ambassadeur

Wilt u sponsor of ambassadeur van de Golden Service Awards worden?

Er zijn diverse mogelijkheden om uw naam te verbinden aan deze unieke awards binnen de schoonmaakbranche.

Neem contact op met ons op voor meer informatie:

Marion Smits
Mobiel: 06-528 67 200
Mail: marionsmits@vakmedianet.nl

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies.