Nieuws

Nieuwsitems (klik op de link om naar het artikel te gaan)

- 10 schoonmaaktoppers bekend gemaakt
- 20 halve finalisten Schoonmaker van het Jaar verkiezing bekend
- Zadkine Startcollege: MVO in de praktijk
- SieV stimuleert en ondersteunt schoonmaakbedrijven op het gebied van duurzaam ondernemen
- Efficiënter werken door innovatieve systemen met Tork EasyCube en Tork PeakServce
- Inschrijving Schoonmaker van het Jaar 2018 van start


10 toppers uit België en Nederland naar finale Schoonmaker van het Jaar 2018

De jury van de verkiezing Schoonmaker van het Jaar heeft de bezoeken aan de 20 halve finalisten afgerond en is tot de 10 finalisten (5 België, 5 Nederland) gekomen. 10 schoonmaaktoppers maken zich op voor de uitreiking op 13 december.

Het waren inspirerende bezoeken, waarbij nog eens duidelijk werd wat een prachtig vak schoonmaken tot eigenlijk is. “Mooi om te zien dat er zoveel vakkanjers in de schoonmaak rondlopen”, aldus juryvoorzitter Marjolijn Hoogendam. Dat maakte de keuze er niet gemakkelijker op.

Houvast vond de jury dan ook in de criteria: inzet, betrokkenheid, motivatie, opleiding, ervaring, gastvrijheid, kennis(overdracht), vaardigheden, actief op de werkvloer, plannen en organiseren, het kunnen lezen van het werkprogramma, en de relatie en communicatie met opdrachtgever, leidinggevende en eigen team.

Feestelijke uitreiking op 13 december

Uit de beoordeling op deze aspecten kwamen vijf finalisten voor België en vijf finalisten in Nederland naar voren. Zij staan op 13 december in de finale van de verkiezing Schoonmaker van het Jaar 2018 van België en Nederland. De feestelijke uitreiking vindt plaats van 15.00 tot 20.00 uur in het Klasse Theater in Tilburg.

Vijf finalisten België (in alfabetische volgorde)

Nancy van Canegem, Het Facilitair Bedrijf – Vlaamse overheid

Nancy is zeer open-minded en leergierig, waardoor zij als één van de eerste schoonmaaksters haar enthousiasme uitte over een proefproject met probiotische schoonmaakmiddelen. Ze zal nooit half werk afleveren en doet er alles aan om haar dagtaak tot een goed einde te brengen. Extra taken behoren daar ook toe. Nancy’s schoonmaakkwaliteiten zijn uitstekend en ze zal altijd haar collega’s een handje helpen. Ze haalt er voldoening uit als alles proper is en ze wil graag actief bezig zijn, perfect voor deze baan dus. Ze wil verder gaan dan het alledaagse, ze is gemotiveerd, staat actief op de werkvloer en denkt mee over de schoonmaakplanningen. De jury: “Nancy heeft een testproject voor het testen van schoonmaakmiddel op basis van probiotica naar zich toegetrokken, deelde het schoonmaakprogramma in en is eigenlijk op weg op leidinggevende te worden. Ze straalt pure klasse uit. Ze is een visitekaartje voor alle lokale overheden in Vlaanderen.”

Naima Khalfaoui, Atalian

Naima is niet alleen zeer goede schoonmaakster, maar ook iemand die altijd (schater)lacht en voor wie niets te veel is. Met haar inzet zorgt ze er elke dag weer voor dat alles netjes is, tot grote tevredenheid van zowel haar verantwoordelijke als van de klant. Haar sterke motivatie straalt ze af op haar collega’s en ze vormen dan ook een hecht team. Complimenten neemt Naima altijd bescheiden en verlegen aan en ze begroet altijd iedereen die binnenkomt, of het nou een collega of bezoeker is. De jury: “Naima wordt terecht op handen gedragen door haar leidinggevende en ze doet een perfecte job. Ze voelt zich verantwoordelijk en voert de schoonmaak met veel inzet en gedrevenheid uit. Zij kent de volledige planning uit haar hoofd en denkt dan ook na over wat zij de volgende dagen moet doen.”

Lydia Kuhn, Het Facilitair Bedrijf – Vlaamse overheid

Haar positieve houding, haar zin voor verantwoordelijkheid en onvermoeibare inzet maken dat Lydia zich onderscheidt van haar collega’s. Ze bewaakt de kwaliteit van de schoonmaak en als er ergens een ongelukje gebeurt, staat zij met een glimlach klaar om het op te ruimen. Uitzonderlijke taken zijn voor Lydia nooit te veel, ze helpt waar ze kan, ze kan goed met kritiek en veranderingen omgaan en levert goede kwaliteit met een hoog werktempo. Ze is oprecht geïnteresseerd in haar collega’s en staat altijd voor ze klaar, met een helpende hand, advies, of een luisterend oor. Ze is iemand op wie je altijd kan rekenen en Lydia is onmisbaar in haar team. De jury: “Lydia zet zich bijna onbegrensd in, zo betrokken is ze. Door collega’s en leidinggevende wordt ze gezien als een rots in de branding. Lydia staat nooit stil en werkt zeer pro-actief. Zij "ruikt" bij wijze van spreken waar problemen kunnen opduiken en stuurt onmiddellijk bij, zodat er nergens kwaliteitsverlies opduikt.”

Alexandra Rosu, EW Facility Services

In haar rol als eerste kamermeisje bij Hotel Franq, zorgt Alexandra niet alleen voor een schoon hotel, maar ze zorgt er ook voor dat het team zich elke dag thuis voelt op de werkvloer. Ze is een rots in de branding, zowel voor alle teamleden, als voor de klant. “Nee” staat niet in haar woordenboek en ze gaat altijd tot het uiterste. Alexandra toont een onaflatende inzet en een goed probleemoplossend denken. Ze is vriendelijk, gastvrij, goedgemutst en een echte doorzetter. Ze start elke dag en elke uitdaging met een glimlach, wat uitstraalt op haar team. De jury: “Alexandra is zeer gedreven. Ze is er vanaf de opstart van het hotel al bij. Iedereen vertrouwt haar, meer dan 100 procent. Ze denkt continu na over hoe de reiniging beter kan en is erg betrokken bij het hotel. Al met al een echte topper.”

Hasan Saglam, GOM Fleet Services

Hasan is niet alleen geliefd bij zijn collega’s, maar ook de klanten zien hem graag komen. Dat komt onder andere door zijn altijd-aanwezige glimlach, maar ook door zijn ongelofelijke doorzettingsvermogen en zijn oplossingsgerichtheid. Hasan is een perfectionist, geëngageerd en geïnteresseerd in wat hij doet. Naast zijn uitstekende reinigingskunsten, kan hij ook goed omgaan met klanten. Zo goed zelfs, dat verschillende klanten gevraagd hebben of hij niet vast kan komen werken. Zelf wil hij liever mobiel blijven. De jury: “Hasan is een echte vakman. Hij werkt bereidwillig, nauwkeurig en vriendelijk. Buitengewoon veel indruk maakte zijn verhaal hoe hij met een aantal collega’s na de aanslag van 22 maart 2016 in Brussels Airport de schoonmaak van de vertrekhal op zich heeft genomen. Zodat zij hun collega’s die daar normaal werkte kon aflossen en tijdelijk kon vervangen. De zaken die hij daar gezien heeft, hebben hem geraakt. Het geven van hulp kwam uit zijn hart. Sam is gedreven en heeft een enorme beroepstrots.”

Vijf finalisten Nederland (in alfabetische volgorde)

Roger de Jongh, Schoonmaakbedrijf R. Janssen

Roger werkt al ruim 17 jaar in de calamiteitenreiniging, crime scene cleaning, clean room reiniging en vloerenreiniging. Hij is zeer loyaal, pakt alle klussen aan en doet dit altijd met veel enthousiasme. Iedereen wordt vrolijk als Roger er is. Door zijn jarenlange en brede ervaring weet hij iedere klus te klaren, hij zet zich altijd voor de volle 100 procent in en biedt een extra stukje service om de klant tevreden te maken. Roger is een eerlijke, zorgzame en loyale medewerker, met zorg voor de bedrijfsmaterialen. Hij heeft verschillende opleidingen gevolgd en werkt voor verschillende opdrachtgevers, waar hij echt deel uitmaakt van de teams. Jury: “Roger is zelfbewust, zonder zich in bescheidenheid te verliezen. Hij straalt rust uit. Hij begon als glazenwasser, maar verricht nu ook specialistische schoonmaak. Bijvoorbeeld schoonmaak na calamiteiten, waarbij hij ook gedupeerden kalm te woord staat. Het is allround vakkracht die ook klassieke kantoorschoonmaak niet schuwt. We begrijpen volledig dat hij is voorgedragen voor de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar.”

Sita Pershad, CSU

Na veertig jaar lang werkzaam te zijn in de schoonmaakbranche, zorgt Sita onveranderd voor een blinkend schoon resultaat. 39 jaar lang heeft ze bij dezelfde opdrachtgever gewerkt: het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Hier werd ze op handen en voeten gedragen door medewerkers en collega’s, niet alleen omdat ze steengoed is in haar vak, maar ook om haar zorgzaamheid, vrolijkheid, enthousiasme en prachtige glimlach. Jarenlang had zij de eer om de Minister afdeling, het paradepaardje binnen het ministerie, te mogen schoonmaken. De eisen daar zijn torenhoog, maar nooit is er een klacht binnengekomen. Sinds vorig jaar werkt ze bij Aegon en ook daar levert zij hoge schoonmaakkwaliteit en is ze bij iedereen een graag geziene gast. De jury: “Sita maakte schoon bij ministeries, maar ook voor de ministers zelf. Ze kreeg het volledige vertrouwen. Ze is bescheiden, klaagt zelden en iedereen is met haar begaan. Van objectleider tot aan klant. Die laatste heeft het aantal meldingen zien dalen na de komst van Sita. Ze is bij haar werkzaamheden ook nog eens het zonnetje in huis.”

Froanne Smeenge, Asito

De altijd vrolijke Froanne werkt voor Asito op hele moeilijke panden: een aantal grote flatgebouwen in Ede waar de bewoners niet altijd even netjes omgaat met hun woonomgeving. Toch vindt Froanne elke dag de motivatie om te zorgen voor schone flats, samen met haar teamleden die allemaal een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. De liefde en verbroedering spat van het team af, wat de dames zelfvertrouwen geeft en ze laat groeien in hun ontwikkeling. De schoonmaakplanning is strak, maar Froanne komt altijd met suggesties om het te verbeteren. Ze is vriendelijk voor iedereen, open en eerlijk, waardoor niet alleen haar collega’s, maar ook de bewoners haar enorm waarderen. De jury: “We zijn onder de indruk van Froanne die in zeer moeilijke omstandigheden niet alleen de schoonmaak goed weet te regelen, maar ook nog eens haar teamleden weet te motiveren volgende stappen te zetten. Het is ontroerend om te zien hoe mede dankzij Froanne die teamleden plezier in hun werk uitstralen. Ze is als voorvrouw oprecht betrokken en al met al dus een zeer bijzondere kandidaat voor Schoonmaker van het Jaar 2018.”

Wilma Storteboom, Nederrijn Schoonmaak

Sinds vier jaar werkt Wilma in de schoonmaak en ze heeft zich inmiddels opgewerkt naar een geliefde voorvrouw. Ze werkt resultaatgericht én ze gaat in gesprek met de klant over hun wensen en eventuele extra werkzaamheden die ze kan uitvoeren. Ze vindt goede communicatie met de klant dan ook erg belangrijk. Zo heeft ze op een basisschool, samen met de directrice, een zeer creatieve oplossing bedacht voor het alsmaar bevuilde sanitair: De Wilma’s Wervelende WC Wedstrijd. Wie weet de toiletten het schoonst te houden, de jongens of de meisjes? Wilma weet haar collega’s te motiveren en te enthousiasmeren en kan binnen een half uur een heel team bij elkaar krijgen; mensen willen haar graag helpen. Ze werkt altijd met een oprechte glimlach en groet iedereen. De jury: “Over het algemeen is het in scholen moeilijk om het sanitair schoon te houden. Met haar wc-wedstrijd heeft Wilma een creatieve oplossing bedacht. Ze is echt een boegbeeld voor de schoonmaak en weet scholen, juffen, meesters en kinderen in beweging te krijgen. Ze snapt als geen ander dat samenwerking een noodzaak is om tot een schone school te komen.”

 

Sandy Varion, Envida Proper

Voor haar collega’s en voorwerkster staat Sandy altijd klaar om te helpen, gevraagd én ongevraagd. Ook voor de cliënten van de opdrachtgever, mensen met dementie, heeft ze een warm hart. Ze heeft een geweldig professionele instelling en is niet beroerd om extra in te vallen als de nood aan de man is. Voor Sandy is schoonmaken méér dan alleen schoonmaken: ze betrokken bij de kwaliteit van de schoonmaak én het welzijn van de cliënten. Ze heeft het juiste inlevingsvermogen, is leergierig en komt met ideeën en verbeterpunten bij de voorwerkster. De klant is bij Sandy de koning, en dat wordt enorm gewaardeerd. Ze is altijd vrolijk en iedereen heeft groot respect voor haar. De jury: “Sandy weet precies hoe ze met ouderen moet omgaan en is voor de cliënten echt van betekenis. Ze maakt welzijn van de cliënten onderdeel van haar dagelijkse schoonmaakwerkzaamheden die ze ook nog eens heel erg goed uitvoert. Ze is zo veel meer dan de schoonmaker die de ruimtes komt schoonmaken. Het is niet voor niets dat de zorginstelling haar nominatie van harte ondersteunt.”

Elke kandidaat Schoonmaker van het Jaar is een uitblinker

Het is moeilijk om te komen tot een keuze voor de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar. Jurylid Dick van Zomeren schreef daar een column over. "Elke kandidaat is immers een uitblinker, vandaar de inzending. Niet zelden is ook nog sprake van een moeilijke privésituatie van de kandidaat, kampt men (nog) met integratieproblemen of zijn de werkomstandigheden buitengewoon zwaar. En wat te denken van kandidaten die elke dag uitzonderlijk vroeg beginnen of ’s avonds laat werken? Ook hier geldt gelukkig dat we met elf juryleden individueel afwegingen maken, waardoor een gemiddeld resultaat per kandidaat ontstaat. Het resultaat is tien kandidaten per land, die vervolgens door een jurylid worden bezocht voor een persoonlijk gesprek. Aan de hand daarvan volgt weer breed juryberaad en kiezen we een Schoonmaker van het Jaar." Dick vervolgt: "Wetenschap hebben van hun privésituatie en kennis nemen van wat die uitblinkers dagelijks op vaak onmogelijke uren allemaal doen voor een schone werkomgeving – van iemand die ze weinig of nooit zien – maakt in elk geval dit jurylid klein en bescheiden en het oordelen hels moeilijk. Oordelen over uitvoerende medewerkers in de schoonmaak betekent voor dit jurylid daarom vooral lessen in nederigheid. Daarom alsnog een late hulde voor alle kandidaten!"

 


De halve-finalisten voor Schoonmaker van het Jaar 2018 zijn bekend

De jury van de Schoonmaker van het Jaar verkiezing heeft zich over het grote aantal inschrijvingen gebogen en heeft tien halve finalisten voor België en tien halve finalisten voor Nederland geselecteerd. Dat brengt het totaal dus op 20 schoonmaaktoppers, die de komende tijd bezocht gaan worden door de jury. Een spannende tijd!

Om een selectie voor de halve finale te kunnen maken, lette de jury op een aantal criteria. De inschrijvingen werden kritisch beoordeeld op de punten inzet, betrokkenheid, motivatie, opleiding, ervaring, gastvrijheid, kennis(0verdracht), vaardigheden, actief op de werkvloer, plannen en organiseren, het kunnen lezen van het werkprogramma, en de relatie en communicatie met opdrachtgever, leidinggevende en eigen team.

Slechts tien kandidaten door naar de finale

Er gaan in totaal slechts tien schoonmaaktoppers door de finale – vijf per land. Dat betekent dat het avontuur binnenkort ophoudt voor 10 van de genomineerde schoonmakers. Om te beslissen wie er goed genoeg zijn voor een plekje in de finale, gaat de jury de komende tijd langs bij de 20 kandidaten. Uiteindelijk wordt op 13 december bekend welke twee schoonmakers (één per land) zich Schoonmaker van het Jaar 2018 kunnen noemen.

De 10 Nederlandse halve finalisten voor Schoonmaker van het Jaar 2018

(Op alfabetische volgorde)

José de Bock, Asito
José werkt vol energie en trots op twee basisscholen in Limburg. Zij zorgt voor een uitstekend schone school, door niet alleen haar werkprogramma te volgen, maar door ook flexibel te zijn en te zien waar zij nodig is. Ook past ze zelf haar werktijden aan wanneer dat nodig of gewenst is, regelt ze zelf vervanging en bepaalt zij samen met haar collega wie wat doet. Ze is de vrolijkheid zelve en heeft plezier in haar werk, wat afstraalt op andere mensen in het pand. Mede daardoor is zij een echt onderdeel van het team en ontzettend geliefd bij zowel de collega's op de scholen, als bij de leerlingen. De leerlingen zullen dan ook nooit neerkijken op schoonmakers, omdat José ervoor zorgt dat iedereen het nut van de schoonmaak ziet.

Loes Christiaans, Sint Anna ziekenhuis
Loes krijgt enorm veel energie van haar werk, waar ze zo enorm van houdt. Ze is werkzaam op de afdeling gynaecologie, waar schoonmaak en patiënt heel belangrijk zijn. Met haar professionele instelling, weet Loes wanneer ze klaar moet staan (een baby wacht immers niet), komt ze zelf met ideeën en verbeterpunten en is ze erg alert op de juiste hygiëne. Ze is een graag geziene collega op de afdeling, iemand die weet wat ze doet, passie heeft voor haar werk en dit ook laat zien. Ze draagt niet alleen bij aan een schone omgeving, maar heeft ook veel aandacht voor de patiënt. Niks is voor de enthousiaste, spontane en leergierige Loes teveel.

Roger de Jongh, Schoonmaakbedrijf R. Janssen
Roger werkt al ruim 17 jaar in de calamiteitenreiniging, crime scene cleaning, clean room reiniging en vloerenreiniging. Hij is zeer loyaal, pakt alle klussen aan en doet dit altijd met veel enthousiasme. Iedereen wordt vrolijk als Roger er is. Door zijn jarenlange en brede ervaring weet hij iedere klus te klaren, hij zet zich altijd voor de volle 100 procent in en biedt een extra stukje service om de klant tevreden te maken. Roger is een eerlijke, zorgzame en loyale medewerker, met zorg voor de bedrijfsmaterialen. Hij heeft verschillende opleidingen gevolgd en werkt voor verschillende opdrachtgevers, waar hij echt deel uitmaakt van de teams.

Hassan Laada, Beercoo  
Hassan, ook wel meneer Laada genoemd door collega's en klanten, is al 25 jaar in dienst bij Beercoo. Het allerbelangrijkste voor hem is dat zijn klanten tevreden zijn en dat hij de panden van top tot teen schoon achterlaat. Er komen dan ook nooit klachten binnen over meneer Laada, waardoor hij veel ruimte en vrijheid krijgt om de schoonmaak op zijn eigen manier te doen. Hij wordt omgeschreven als een hele bescheiden, rustige, fijne collega die erg goed is in zijn werk. Hij staat altijd klaar voor al zijn collega's, denkt mee in oplossingen, levert kwaliteit, wil altijd alles perfect doen en heeft respect voor iedereen waar hij mee werkt of omgaat.

Mahmud Nuur Abdule, EW Facility Services
Mahmud begon zijn schoonmaakcarrière als social return, maar met zijn doorzettingskracht en inzet heeft hij al veel bereikt. Hij heeft altijd een glimlach op zijn gezicht, is trots op zijn vak en heeft behulpzaamheid hoog in het vaandel staan. Bij zijn verschillende werkzaamheden (o.a. het schoonmaken van trappenhuizen, liften en laboratoriumruimten) kijkt hij vooruit en pakt hij zijn taken pro-actief op. Zijn leidinggevenden zijn vol lof over hem en over het feit dat hij zijn opdrachten met plezier opvolgt en je hem nooit hoort zeuren. Ook zorgt hij zelf voor vervanging tijdens vakanties en werkt hij nieuwe collega's in. Mahmud is behulpzaam, vriendelijk, veelzijdig, positief, geeft altijd net dat beetje extra en doet meer dan zijn best.

Sita Pershad, CSU
Na veertig jaar lang werkzaam te zijn in de schoonmaakbranche, zorgt Sita onveranderd voor een blinkend schoon resultaat. 39 jaar lang heeft ze bij dezelfde opdrachtgever gewerkt: het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Hier werd ze op handen en voeten gedragen door medewerkers en collega's, niet alleen omdat ze steengoed is in haar vak, maar ook om haar zorgzaamheid, vrolijkheid, enthousiasme en prachtige glimlach. Jarenlang had zij de eer om de Minister afdeling, het paradepaardje binnen het ministerie, te mogen schoonmaken. De eisen daar zijn torenhoog, maar nooit is er een klacht binnengekomen. Sinds vorig jaar werkt ze bij Aegon en ook daar levert zij hoge schoonmaakkwaliteit en is ze bij iedereen een graag geziene gast.

Froanne Smeenge, Asito 
De altijd vrolijke Froanne werkt voor Asito op hele moeilijke panden: een aantal grote flatgebouwen in Ede waar de bewoners niet altijd even netjes omgaat met hun woonomgeving. Toch vindt Froanne elke dag de motivatie om te zorgen voor schone flats, samen met haar teamleden die allemaal een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. De liefde en verbroedering spat van het team af, wat de dames zelfvertrouwen geeft en ze laat groeien in hun ontwikkeling. De schoonmaakplanning is strak, maar Froanne komt altijd met suggesties om het te verbeteren. Ze is vriendelijk voor iedereen, open en eerlijk, waardoor niet alleen haar collega's, maar ook de bewoners haar enorm waarderen.

Angela Staring, SMB Willems
Angela is een keiharde werker die, ondanks dat ze één van haar armen mist, enorm enthousiast en gemotiveerd schoonmaakt. Haar beperking houdt haar allerminst tegen. Ze gaat aan de slag als ieder ander en zet zich daarbij voor 200 procent in. Haar doorzettingsvermogen is bewonderenswaardig en de opdrachtgevers zijn zeer tevreden over haar werk. Angela is altijd bereid om een stapje extra te zetten. Zo vaak zelfs, dat haar werkgevers af en toe op de rem moeten trappen. Ze werkt hard, doet niet onder voor collega's zonder beperking, ze wil graag en gaat er helemaal voor. Daarnaast is ze positief, vriendelijk, representatief, nauwkeurig en groet ze altijd iedereen.

Wilma Storteboom, Nederrijn Schoonmaak
Sinds vier jaar werkt Wilma in de schoonmaak en ze heeft zich inmiddels opgewerkt naar een geliefde voorvrouw. Ze werkt resultaatgericht én ze gaat in gesprek met de klant over hun wensen en eventuele extra werkzaamheden die ze kan uitvoeren. Ze vindt goede communicatie met de klant dan ook erg belangrijk. Zo heeft ze op een basisschool, samen met de directrice, een zeer creatieve oplossing bedacht voor het alsmaar bevuilde sanitair: De Wilma's Wervelende WC Wedstrijd. Wie weet de toiletten het schoonst te houden, de jongens of de meisjes? Wilma weet haar collega's te motiveren en te enthousiasmeren en kan binnen een half uur een heel team bij elkaar krijgen; mensen willen haar graag helpen. Ze werkt altijd met een oprechte glimlach en groet iedereen.

Guzin Tutucu, CSU
Guzin staat voor service met een oprechte glimlach en een blinkend resultaat. Al vanaf het begin van haar carrière werkt ze bij Danone in het WTC Schiphol, waar ze inmiddels onmisbaar is. Ze doet haar werk gepassioneerd en door haar enthousiasme en humor vinden mensen het fijn als ze binnenkomt. Toen haar taken opnieuw werden ingedeeld vanwege haar overgang van ISS naar CSU, gaven veel Danone-medewerkers aan dat ze haar graag op hun afdeling zouden zien komen. Guzin werkt resultaatgericht en zal altijd net dat stapje extra zetten voor een bovengemiddelde schoonmaakkwaliteit.

Sandy Varion, Envida Proper
Voor haar collega's en voorwerkster staat Sandy altijd klaar om te helpen, gevraagd én ongevraagd. Ook voor de cliënten van de opdrachtgever, mensen met dementie, heeft ze een warm hart. Ze heeft een geweldig professionele instelling en is niet beroerd om extra in te vallen als de nood aan de man is. Voor Sandy is schoonmaken méér dan alleen schoonmaken: ze betrokken bij de kwaliteit van de schoonmaak én het welzijn van de cliënten. Ze heeft het juiste inlevingsvermogen, is leergierig en komt met ideeën en verbeterpunten bij de voorwerkster. De klant is bij Sandy de koning, en dat wordt enorm gewaardeerd. Ze is altijd vrolijk en iedereen heeft groot respect voor haar.

De 10 Belgische halve finalisten voor Schoonmaker van het Jaar 2018

Nancy van Canegem, Het Facilitair Bedrijf - Vlaamse overheid

Nancy is zeer open-minded en leergierig, waardoor zij als één van de eerste schoonmaaksters haar enthousiasme uitte over een proefproject met probiotische schoonmaakmiddelen. Ze zal nooit half werk afleveren en doet er alles aan om haar dagtaak tot een goed einde te brengen. Extra taken behoren daar ook toe. Nancy's schoonmaakkwaliteiten zijn uitstekend en ze zal altijd haar collega's een handje helpen. Ze haalt er voldoening uit als alles proper is en ze wil graag actief bezig zijn, perfect voor deze baan dus. Ze wil verder gaan dan het alledaagse, ze is gemotiveerd, staat actief op de werkvloer en denkt mee over de schoonmaakplanningen.

Fadime Cekic, Atalian
Fadime doet haar werk zeer goed, ze staat altijd paraat om te helpen en je kan 100 procent op haar rekenen. Ze toont 100 procent inzet en is altijd bereid om iets extra's te doen, omdat ze graag de klant tevreden wil zien. Daarnaast helpt ze haar collega's graag en is ze bereid om nieuwe werknemers op te leiden, uitleg te geven en ondersteuning te bieden. Verder is Fadime altijd vriendelijk en beleefd en denkt ze graag mee met haar leidinggevende.

Fatiha Talbi, Limas Facilities BVBA
Fatiha zorgt er op haar werk voor dat iedereen zich thuis voelt. Ze reinigt alles met veel zorg en laat alles ordelijk achter. Extra taken doet ze zonder opmerkingen. Daardoor krijgt ze dan ook regelmatig complimenten van klanten. Daarnaast is Fatiha collegiaal, vriendelijk, professioneel en betrouwbaar. Met haar glimlach maakt ze de andere werknemers op de werkvloer ook vrolijk. Ze is niet alleen één van de oudste, maar ook één van de beste werknemers bij Limas Facilities.

Naima Khalfaoui, Atalian
Naima is niet alleen zeer goede schoonmaakster, maar ook iemand die altijd (schater)lacht en voor wie niets te veel is. Met haar inzet zorgt ze er elke dag weer voor dat alles netjes is, tot grote tevredenheid van zowel haar verantwoordelijke als van de klant. Haar sterke motivatie straalt ze af op haar collega's en ze vormen dan ook een hecht team. Complimenten neemt Naima altijd bescheiden en verlegen aan en ze begroei altijd iedereen die binnenkomt, of het nou een collega of bezoeker is.

Lydia Kuhn, Het Facilitair Bedrijf - Vlaamse overheid
Haar positieve houding, haar zin voor verantwoordelijkheid en onvermoeibare inzet maken dat Lydia zich onderscheidt van haar collega's. Ze bewaakt de kwaliteit van de schoonmaak en als er ergens een ongelukje gebeurt, staat zij met een glimlach klaar om het op te ruimen. Uitzonderlijke taken zijn voor Lydia nooit te veel, ze helpt waar ze kan, ze kan goed met kritiek en veranderingen omgaan en levert goede kwaliteit met een hoog werktempo. Ze is oprecht geïnteresseerd in haar collega's en staat altijd voor ze klaar, met een helpende hand, advies, of een luisterend oor. Ze is iemand op wie je altijd kan rekenen en Lydia is onmisbaar in haar team.

Stephanie Mertens, All Clean Thys bvba
Stephanie is als vrolijke en unieke collega inmiddels onmisbaar geworden binnen haar team. Ze staat altijd klaar voor haar collega's, is vriendelijk en klantgericht, en ze zorgt ervoor dat de klanten volledig in de watten worden gelegd. Ze kan goed met haar leidinggevende communiceren en meldt altijd wat er nodig is. Stephanie doet haar werk met veel liefde en ze houdt ervan als alles top clean is, waardoor klanten altijd tevreden zijn. Ze wordt dan ook altijd hartelijk ontvangen.

Heidi Princen, Atalian
Heide is zeer gemotiveerd en verzorgt haar werk altijd tot in de puntjes. De verwachtingen van de schoonmaak zijn op haar locaties hoog en die maakt zij altijd meer dan waar. Heidi brengt haar taken op een geordende en gestructureerde manier tot een uitstekend resultaat. Ze is discreet, stipt en plichtbewust en stelt zich flexibel op in het uitvoeren van haar taken. De relatie met de klant is zeker goed, dankzij haar optimale houding.

Alexandra Rosu, EW Facility Services
In haar rol als eerste kamermeisje bij Hotel Franq, zorgt Alexandra niet alleen voor een schoon hotel, maar ze zorgt er ook voor dat het team zich elke dag thuis voelt op de werkvloer. Ze is een rots in de branding, zowel voor alle teamleden, als voor de klant. "Nee" staat niet in haar woordenboek en ze gaat altijd tot het uiterste. Alexandra toont een onaflatende inzet en een goed probleemoplossend denken. Ze is vriendelijk, gastvrij, goedgemutst en een echte doorzetter. Ze start elke dag en elke uitdaging met een glimlach, wat uitstraalt op haar team.

Hasan Saglam, GOM Fleet Services  
Hasan is niet alleen geliefd bij zijn collega's, maar ook de klanten zien hem graag komen. Dat komt onder andere door zijn altijd-aanwezige glimlach, maar ook door zijn ongelofelijke doorzettingsvermogen en zijn oplossingsgerichtheid. Hasan is een perfectionist, geëngageerd en geïnteresseerd in wat hij doet. Naast zijn uitstekende reinigingskunsten, kan hij ook goed omgaan met klanten. Zo goed zelfs, dat verschillende klanten gevraagd hebben of hij niet vast kan komen werken. Zelf wil hij liever mobiel blijven.

 


Zadkine Startcollege: MVO in de praktijk

Veel jongeren bereiken een middelbare beroepsopleiding (mbo) niet. Geen diploma op het voortgezet onderwijs of privéproblemen zijn vaak oorzaken. Geen diploma betekent tegenwoordig vaak: geen baan. Daarom kent Nederland sinds enige jaren het Entreeonderwijs: een opleiding op het mbo-niveau (niveau 1) dat toe leidt tot reguliere mbo-studies of eventueel een betaalde baan. Gom en Zadkine Startcollege vullen dit succesvol samen in.

Jongeren volgen de Entree Werk opleiding Assistent dienstverlening Na een theoretische introductie op school (10 weken) lopen zij vervolgens driekwart jaar stage bij Gom-opdrachtgevers, met een rayonleider van Gom als praktijkbegeleider. Gom-medewerkers verzorgen als gastdocent een stuk opleiding van de studenten, zoals de Basis Opleiding Schoonmaak. Na afronding van het jaar krijgen de studenten het diploma Entreeopleiding mbo niveau 1.

De doelen

Het vergroten van de kansen voor de doelgroep met een achterstand tot de arbeidsmarkt en daarmee een kansrijke toekomst voor iedereen.
Onderwijs en arbeidsmarkt beter laten aansluiten door praktijkgericht onderwijs in nauwe samenwerking met Gom als bedrijf en Zadkine Startcollege als onderwijsinstelling. Gom maakt niet alleen schoon waardoor we een excellente leeromgeving creëren, maar we voegen ook waarde toe aan het onderwijs door studenten zelf op te leiden, deels in de klas en voor een groot deel in de praktijk bij onze opdrachtgevers, zoals Blijdorp, het Sint Franciscus ziekenhuis et cetera.
De instroom van goed opgeleide medewerkers verhogen door zelf bij te dragen aan goed onderwijs.
Het verbeteren van het imago van het schoonmaakvak.

Waarom doet Gom dit?

Deze sociale verantwoordelijkheid nemen past binnen de missie van Gom Onderwijs: bijdragen aan excellente leeromgeving. Gom faciliteert onderwijsinstellingen, met als ambitie om op alle niveaus van het middelbaar beroepsonderwijs (1 t/m 4) passende lesmodules aan te bieden.

Wat zijn de resultaten? (mutual benefit)

Van de eerste twee lichtingen van in totaal 32 studenten hebben er 30 de niveau-1 opleiding afgerond. Ter vergelijking: uitval in reguliere klassen (zonder Gom klas) bedraagt ca 40-50%. Het toekomstperspectief, de real life leeromgeving én baangaranties stimuleren: het succes met Zadkine Startcollege is inmiddels aanleiding om het project ook aan andere onderwijsinstellingen, zoals het Friesland College aan te bieden.

 

SieV stimuleert en ondersteunt schoonmaakbedrijven op het gebied van duurzaam ondernemen

Hoewel multinationals vaak het begrip Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) hanteren, is de term duurzaam ondernemen vandaag de dag niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Het midden-en klein bedrijf gebruikt de term duurzaam ondernemen, omdat de nadruk vooral ligt op de eigen onderneming, de eigen werknemers en de eigen impact op het milieu. Wat is het verschil tussen MVO en duurzaam ondernemen?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen of duurzaam ondernemen?

Het grote verschil tussen de twee termen is dat MVO vooral gericht is op de sociale belangen. Hiervoor zijn internationale richtlijnen opgesteld die behaald kunnen worden. De term duurzaam ondernemen heeft meer een milieuachtergrond. In de praktijk overlappen deze twee vormen van ondernemen elkaar en hebben beide betrekking op de manier waarop een bedrijf haar activiteiten uitvoert en daarmee rekening houdt met ecologische belangen.

Schoonmaakbedrijf heeft eerste zicht op afval

Vandaag de dag leven we steeds meer in een weggooi maatschappij. Binnen de schoonmaakbranche is duurzaam ondernemen dan ook een belangrijk onderwerp. Schoonmaakbedrijven kunnen een grote bijdrage leveren als het om duurzaam ondernemen gaat, omdat zij als eerste zicht hebben op het afval wat uit een onderneming komt. Hierdoor kunnen zij niet alleen afval reduceren en scheiden, maar ze kunnen ook hun klanten advies geven over afval en afvalmanagement.

Door afval in te zamelen en te recyclen bijdragen aan duurzaam ondernemen

Door het afval van klanten in te zamelen en te recyclen, worden grondstoffen niet uitgeput. Denk hier aan het recyclen van plastic afval dat op locatie wordt vermalen tot granulaat, een materiaal dat grotendeels bestaat uit hergebruikt afval van de kunststofverwerkende industrie. Hierdoor is er geen grondstof zoals aardolie meer nodig voor het maken van plastic. Het resultaat dat door deze manier van recyclen wordt geboekt, is gericht op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Kortom: schoonmaakbedrijven spelen een belangrijke rol bij duurzaam ondernemen. Vanuit een adviserende rol waarbij ze hun kennis overdragen aan hun klanten betreft het afval dat uit hun onderneming komt, kunnen schoonmaakbedrijven het recycle-proces verder stimuleren bij hun leveranciers. Dit draagt weer bij aan een beter milieu.

SieV ondersteunt schoonmaakbedrijven op gebied van duurzaam ondernemen

SieV ondersteunt haar leden om duurzaam ondernemen in de praktijk toe te passen in haar onderneming en om duurzaam ondernemen mee te nemen in de communicatie naar haar medewerkers, klanten en leveranciers. Waarbij schoonmaakbedrijven de nadruk kunnen leggen op zowel hun kennis als de adviserende rol betreft het recyclen van afval.

SieV ondersteunt de Golden Service Awards..


Efficiënter werken door innovatieve systemen met Tork EasyCube en Tork PeakServe

Als expert op het gebied van schoonmaken is Tork (onderdeel van Essity en wereldwijd leverancier van hygiëneproducten) altijd op zoek naar de nieuwste innovaties om het werk voor facility managers en hun teams efficiënter te maken. Van datagestuurd schoonmaken, dat schoonmaakteams laat werken met real-time informatie over de noodzaak van reiniging, tot sanitaire oplossingen voor extreem drukbezochte locaties.

Datagedreven schoonmaken met Tork EasyCube

Tork EasyCube is facility management software voor datagestuurd schoonmaken die realtime informatie levert over de noodzaak van reiniging. De sensortechnologie in verbonden apparaten, zoals bezoekerstellers en zeepdispenser-systemen, versturen continu informatie naar de software van Tork EasyCube over schoonmaak- en vulbehoeften. Hierdoor weten facility managers en hun teams precies waar en wanneer de schoonmakers het hardst nodig zijn en kunnen zij ervoor zorgen dat dispensers tijdig worden bijgevuld. Schoonmaakteams komen zo niet meer voor verrassingen te staan. Door de efficiëntie van datagestuurd schoonmaken gaat de kwaliteit vooruit, terwijl de kosten dalen. Het begin van een nieuw schoonmaaktijdperk.

Meer flexibiliteit, grotere capaciteit met Tork PeakServe

Speciaal voor drukbezochte locaties als stadions en vliegvelden introduceerde Tork dit jaar een nieuwe oplossing waarmee bezoekers hun handen sneller en eenvoudiger kunnen drogen: Tork PeakServe. De dispenser bevat een nieuw en gepatenteerd type papieren handdoek, waardoor het een grotere capaciteit kan bieden. Ook geeft het de doekjes sneller en zonder onderbreking uit. Facility managers kunnen hiermee per navulling 250 procent meer bezoekers bedienen.

Verbeterde handdoek-uitgave

De handdoekjes zijn zo in elkaar gevouwen dat elke navulling een ononderbroken set papier is. Hierdoor ontstaat een continue flow, waardoor een grote menigte snel en zonder onderbrekingen of verstoppingen de handen kan drogen. Daarnaast geeft de dispenser de handdoekjes uit vanaf de bovenkant van de stapel, in plaats vanaf de onderkant, zodat de handdoekjes sneller en makkelijker gepakt kunnen worden. Tevens kan het apparaat twee keer zo snel worden hervuld.

Nooit meer onverwachts leeg door hogere capaciteit

De nieuwe handdoekjes worden twee keer zoveel samengeperst tijdens productie als gewone handdoekjes. Hierdoor heeft Tork PeakServe een hogere capaciteit dan andere systemen wat ervoor zorgt dat de dispensers niet onverwacht leeg zijn. De dispensers hebben de capaciteit om ruim 1.000 gasten van handdoekjes te voorzien. Dat zijn er 600 meer dan andere dispensers.

Essity ondersteunt de Golden Service Awards.


Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2018 geopend

De organisatie van de Golden Service Awards heeft de inschrijving voor de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar 2018 geopend. Tot en met 11 september kan je hier jouw schoonmaaktopper aanmelden.

De verkiezing staat open voor alle schoonmaakbedrijven (van klein tot groot) en eigen schoonmaakdiensten van organisaties en instellingen in België en Nederland. In 2017 kwamen er honderden inschrijvingen binnen. Tijdens de feestelijke uitreiking zijn toen Janice Goossens uit Oudewater (werkzaam bij Beercoo) en Marinio Babel uit Malle (Algemeen Ziekenhuis Sint-Jozef) bekroond.

Inzet en betrokkenheid

Na het indienen, beoordeelt de onafhankelijke jury alle inzendingen. Zij kijken naar inzet, betrokkenheid, motivatie, opleiding(en), ervaring, kennis(overdracht), vaardigheden, actief op de werkvloer, relatie en communicatie met opdrachtgever, leidinggevende en eigen team, plannen en organiseren, het 'kunnen lezen' van het werkprogramma en gastvrijheid van de inzendingen. Hieruit kiezen zij twintig kandidaten. Tien voor België en tien voor Nederland.

Jurybezoek

Een onafhankelijke jury (bekijk hier de juryleden) bezoekt de 20 genomineerden. Dit leidt tot een selectie van vijf finalisten per land, die doorgaan naar de finale. In de finale wordt duidelijk wie zich de Schoonmaker van het Jaar 2018 mag noemen. Eén voor België en één voor Nederland.

Data

Sluiting inschrijving: 11 september 2018
Uitreiking Schoonmaker van het Jaar awards: 13 december 2018


 

Wilt u het schoonmaakvak professionaliseren?

Word dan partner van de Golden Service Awards

Er zijn diverse mogelijkheden om uw naam te verbinden aan de Golden Service Awards met als uithangbord de Schoonmaker van het Jaar verkiezing.

Neem contact op met ons op voor meer informatie:

Guido Duijzers
T: 06 44 381 501
E: guidoduijzers@vakmedianet.nl

Maikel Vroedsteijn
T: 06 10 934 338
E: maikelvroedsteijn@vakmedianet.nl

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies.